PENERAPAN MEDIA QUIZIZZ PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV DI SDN 82 SINGKAWANG

Authors

  • Dwi Febrianti Nadila PGSD ISBI Singkawang
  • Dina Anika Marhayani PGSD ISBI Singkawang
  • Dewi Mariana PGSD ISBI Singkawang

Keywords:

Media Quizizz, Cognitive Learning Results

Abstract

This research aims to: (1) determine the differences in learning outcomes for class IV students after applying Quizzizz media to Indonesian language learning; (2) knowing students' responses to quizizz media in learning Indonesian for class IV students. This research is a quantitative experimental research. This research method is a True Experiment. The population of this study was all class IV students, totaling 50 students. Samples were taken using total sampling technique. Data collection techniques use test and non-test techniques. The data analysis technique used was the two-sample t test and the percentage of student responses. The results of the research show that: (1) there are differences in learning outcomes for class IV students after applying Quizzizz learning media to Indonesian language learning with tcount = 6.383 > ttable = 2.010; (2) Positive student response to quizizz media in learning Indonesian for class IV students with a percentage of 84% in the very high category. Thus, it can be concluded that there is an influence on quizizz media on Indonesian language learning for class IV students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Mawaddah, A. W., Hidayat, M. T., Amin, S. M., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3109-3116.

Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi kedua. Jakarta: Bumi aksara

Arini, W., & Lovisia, E. (2019). Respon Siswa terhadap Media Pembelajaran Alat Pirolisis Sampah Plastik berbasis Lingkungan di SMP Kabupaten Musi Rawas. Journal of Natural Science Teaching, 2(2), 95-104.

Bisri H & Ichsan, M. (2015). Penilaian otentik dengan teknik nontes di Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Humaniora 6(2): 81‐93.

Bury, B. (2017). Testing Goes Mobile – Web 2.0 Formative Assessment Tools. International Conference ICT for Language Learning

Dameria, S. S. (2020). Statistik Penelitian Pendidikan dengan Aplikasi Ms. Excel dan SPSS. Surabaya: CV. Jakad Media Publishing

Fathurrohman, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 17(1), 1-8. https://doi.dx /10.17509/jpbs.v17i1.6559.

Hadari, N. (2012). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Universitas Gajah Mada.

Hartati, H., Azza Nuzullah, P., & Bony, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi Kelas XI IPA MAN Tanjungpinang (Doctoral dissertation, Universitas Maritim Raja Ali Haji).

Hartono. (2015). Analisis Item Instrumen. Pekanbaru: Zanafa Publishing bekerjasama dengan Nusa Media.

Lestari & Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : PT. Refika Aditama

Liantoni, F., Rosetya, S., Rizkiana, R., Farida, F., & Hermanto, L. A. (2018). Peran Teknologi Informasi Untuk Peningkatan Kemampuan Siswa SMA dan SMK Dalam Menghadapi Perkembangan Era Digital. Publikasi Pendidikan, 8(2), 109-113.

Nur’amanah, S, A., Iwan, C. D., & Selamet, S. (2020). "Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Efektivitas Pembelajaran PAI". Bestari| Jurnal Studi Pendidikan Islam, 17, 117-132.

Oktaviana, D & Prihatin, I.(2018). “Analisis Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perbandingan Berdasarkan Ranah Kognitif Revisi Taksonomi Bloom.“ Jurnal Buana Matematika 8 (2).

Rahim, R., Rahman, M. A., & Putri, E. E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Kahoot untuk Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3).

Riduwan. (2007). Skala Pengukuran Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Safithry. E. A. (2018). Asesmen Teknik Tes dan Non Tes. Malang: CV IRDH

Samsiyah, N. (2016). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Circuit Learning Dan Model Pembelajaran MID (Meaningful Instruksional Design) Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Ditinjau Dari Kreatifitas Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SD Negeri Sekecamatan Balerejo. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 8(1).

Satrianawati, M. P. (2018). Media Dan Sumber Belajar. Yogyakarta: CV. Budi Utama

Sudjana, Nana. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung.

Susanto, Ahmad. (2014). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sutisna Senjaya. (2010). Pengertian Respon, (Online), (http://sutisna.com/ artikel / artikel-ilmu-sosial/pengertian-respon/, diakses 20 Desember 2013).

Downloads

Published

2024-09-30

Most read articles by the same author(s)