ANALISIS PENERAPAN STRATEGI YANG INOVATIF PADA PEMBELAJARAN IPA SD SDN DUKUH 08 PAGI

Authors

  • Hanna Yasmin Shupaeroh Universitas Muhammadiyah Prof.Dr.Hamka
  • Hana Nur Hafidhah Universitas Muhammadiyah Prof. Dr Hamka
  • Masrofah Tri Nurhayati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr Hamka
  • Nabillah Khairunnisa Universitas Muhammadiyah Prof. Dr Hamka
  • Prima Mutia Sari Universitas Muhammadiyah Prof. Dr Hamka

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19660

Keywords:

hands-on learning, science education, elementary school, qualitative study

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of hands-on science teaching methods in a fourth-grade classroom. Focusing on the concept of energy, the study utilizes observation and interviews as primary research instruments to gather data on students' learning experiences and outcomes. The research method involves qualitative analysis, specifically examining how practical experiments and group discussions contribute to students’ understanding of scientific concepts. Findings indicate that hands-on learning and group-based activities significantly enhance students’ engagement and comprehension of complex ideas by allowing them to witness real-life applications of theoretical knowledge. Challenges, such as varying student learning capabilities, occasionally limit the effectiveness of this method. To address these issues, the teacher adapts the instruction by providing additional support to students with difficulties and reviewing concepts as necessary. Overall, the study suggests that hands-on, project-based learning fosters a deeper understanding of science, while adaptive teaching strategies are crucial to meeting diverse learning needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggrella, D. P., Rahmasiwi, A., & Purbowati, D. (2021). Eksplorasi kegiatan praktikum IPA PGMI selama pandemi covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1).

Azmi, I., Asy’ari, M., Prayogi, S., Hunaepi, H., Firdaus, L., Rahmawati, H., & Sukarma, I. K. (2024). Pengembangan Keterampilan Praktis Mahasiswa melalui Program Pelatihan Alat Peraga Laboratorium IPA. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 9(2), 374-386.

Febrian, D., Sabila, S. S. S., Nurmadani, K., Oktaviana, W., & Sofwan, M. (2024). Pengaruh Model Experiential Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Ipas Kelas Iv Sdn 149/I Lebung Kato Ati. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 7417-7424.

Ka’u, H. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V SDN Watutura Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 3329-3335.

Merta, I. W., Artayasa, I. P., Sukarso, A. A., Setiawan, H., & Al Arsi, M. (2024). Peningkatan Keterampilan Publikasi Ilmiah Guru Di SMP Kawasan Ekonomi Khusus Mandalika Melalui Pengembangan Best Practice Pembelajaran. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 7(3), 1079-1083.

Nurdiah, R. F., Budiyanto, M., & Alima, S. A. (2024). Pembelajaran Aktif: Implementasi Pendekatan Experiential Learning Pada Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar: Implementasi Pendekatan Experiential Learning Pada Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Unsur Senyawa Campuran. PENDIPA Journal of Science Education, 8(2), 164-170.

Rahmadani, A., Ariyanto, A., Rohmah, N. N. S., Hidayati, Y. M., & Desstya, A. (2023). Model Problem Based Learning Berbasis Media Permainan Monopoli Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 127-141.

Rokmana, A. W. (2024). Analisis Pemahaman Konsep Hukum Kekekalan Energi Mekanik Mahasiswa Tadris IPA Pada Mata Kuliah Energi Dalam Sistem Kehidupan. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(01), 1310-1323.

Sapruddin, S. (2023). Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Topik Menyontek, Penyebab, dan Solusinya Melalui Bimbingan Klasikal dengan Metode Diskusi Kelompok Homeroom Di SMA Negeri 1 Madapangga Kelas XI IPA-1 Semester 2 Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 26-39.

Downloads

Published

2024-12-01