MENANAM NILAI ISLAM SEJAK DINI: PERAN KUNCI ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN ANAK USIA 7-12 TAHUN

Authors

  • Karina Lusiana Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Hana Nur Hafidhah Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Dahlia Raviyanti Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Masrofah Tri Nurhidayati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Nabillah Khairunnisa Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29362

Keywords:

character, family, parents, islamic education, parenting

Abstract

This study aims to analyze the role of parents in Islamic education for children within the context of contemporary Muslim families. Using a literature review method based on various scholarly articles, the research found that Islamic education in the family significantly influences the development of children's character, moral values, and spirituality. Role modeling, habit formation, and effective communication are the main approaches applied by parents to nurture noble character from an early age. The findings also show that active involvement of both parents, strict digital supervision, and support from the local Islamic community are key supporting factors in creating an Islamic home environment. Islamic education at home has proven to have a mutually positive impact on children's development and the enhancement of parents' spiritual quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriwilda, M. T., & Kunwijaya, I. (2022). STRATEGI PARENTING DI ERA DIGITAL: ORANGTUA SEBAGAI MEDIATOR DALAM PENGGUNAAN MEDIA DIGITAL. Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 5(3), 228-235.

Fatimah, S. (2022). Pembentukan Akhlak melalui Suri Tauladan Rasullulah pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jiip-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 28-39.

Goleman, D. (2000). Emotional Intelligence: Kecerdasan Emosional. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim (Shahih), tentang fitrah anak. Nuryanti, R., & Hasanah, A. (2022). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Minat Anak Dalam Beribadah. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 78–88.

Humairoh, S. (2024). Menjadi Teladan; Guru Agama Islam sebagai Inspirasi Moral bagi Siswa. Bunayya: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 8-21.

Hurlock, E. B. (2003). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi Kelima). Jakarta: Erlangga.

Mahanis, J. (2020). Peran Orang Tua Dan Guru dalam Membentuk Karakter Islami Peserta Didik (Telaah Surat Ali-Imran Ayat 159). TA'DIBAN: Journal of Islamic Education, 1(1), 26-49.

Maulidi, A. R., & Shalilah, A. (2021). Pendidikan Anak Di Zaman Modern: Upaya Menghadapi Perkembangan Teknologi. JURNAL TILA (Tarbiyah Islamiyah Lil Athfaal), 1(2), 1-11.

Mitra, O., & Adelia, I. (2020). Profil Orang Tua Sebagai Pendidik Menurut Al Qur'an. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(2), 170-177.

Mulyana, A. (2015). Pendidikan Karakter dalam Keluarga dan Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Prabowo, S. H., Fakhruddin, A., & Rohman, M. (2020). Peran orang tua dalam pembentukan karakter anak di masa pandemi covid-19 perspektif pendidikan islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 191-207.

Prayitno, & Amti, E. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Rahayu, D., & Permatasari, H. (2021). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45–56.

Rahman, M. S. (2018). Peran Orang Tua Dalam Penanaman Nilai-Nilai Islam. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(1), 14-34.

Rohani, and Hayati Nufus, ‘Pendidikan Anak Menurut Surat Luqman Ayat 12-19 Dalam Tafsir Ibu Katsir’, Jurnal Agama Dan Hak Azazi Manusia, 2.1 (2017), p. 153, doi:10.14421/inright.v11i2.2718

Santrock, J. W. (2011). Psikologi Perkembangan: Perkembangan Anak (Edisi ke-11). Jakarta: Kencana.

Seto Mulyadi. (2010). Mendidik dengan Cinta. Jakarta: Kompas.

Subroto, W. T. (2019). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Anak. Yogyakarta: Deepublish.

Suhana, C. (2014). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV. Yrama Widya.

Tikasari, P. A. (2024). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Agama Anak di Era Digital. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(11), 409-414.

Zahra, N., & Mu’tashim, M. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Islami Sebagai Media Edukasi Anak di Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 8(1), 25–37.

Downloads

Published

2025-09-01