PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP

Authors

  • Muhammad Zaini Ansyori Universitas Mataram
  • Laila Hayati Universitas Mataram
  • Nilza Humaira Salsabila Universitas Mataram
  • Nurul Hikmah Universitas Mataram

Keywords:

discovery learning; critical thinking; relations and functions.

Abstract

This research aims to determine difference critical thinking skills according to those taught using the discovery learning (DL) model and direct learning on relations and functions material for class VIII SMPN 16 Mataram for the 2024/2025 academic year. The approach used in this research is quasi-experimental. The population used in this research was all class VIII students at SMPN 16 Mataram. The sampling technique in this research was a simple random sampling technique, namely class VIII C students as the experimental class and class VIII D students as the control class. Data collection was carried out using critical thinking ability test questions. From the research results, it was found that there was a significant difference with the average value between the experimental class being 72.04 and the average value of the control class being 63.08. This shows that the critical thinking skills of classes taught using DL are better than classes taught using direct learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadila, Z., Taqwin., Masita., Ardiawan, K. N., & Sari,

M. K. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh tingkat konsentrasi belajar siswa terhadap daya pemahaman materi pada pembelajaran kimia di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 3(1), 30-33.

Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh tingkat konsentrasi belajar siswa terhadap daya pemahaman materi pada pembelajaran kimia di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah

Semarang, 3(1), 30-33.

Baharunnisa., Arjudin., Kurniawan, E., & Sripatmi. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Pokok Bilangan Pecahan Ditinjau dari Tipe Kepribadian Siswa. Journal of Classroom Action Research. 5(4): 247-253.

Donna, B. P., Turmuzi, M., & Junaidi, J.(2020). Pengaruh Model Discovery Learning Berbasis Media Visual Terhadap Kemampuan Pemahaman Materi Relasi Dan Fungsi Bagi Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 2(2).

Fahrani, N., Hayati, L., Lu’luilmaknun,

U. & Kurniati, N. (2023). Pengaruh Model PBL terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMPN 23 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 8(4). 2403-2407.

Hayudiyani, M., Arif, M., & Risnasari,

M. (2017). Identifikasi kemampuan berpikir kritis siswa kelas X TKJ ditinjau dari kemampuan awal dan jenis kelamin siswa di SMKN 1 Kamal. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan dan Informatika, 4(1), 20-27.

Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 2(1), 90-98

Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep model discovery learning pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar menurut pandangan para ahli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2189-2198.

Permendikbudristek. (2022).

Permendikbudristek Nomor 5 Tahun 2022 tentang standar kompetensi lulusan pada pendidikan usia din Jenjang pendidikan dasar, dan pendidikan menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Puling, H., Manilang, E., & Lawalata,

M. (2024). Logika dan Berpikir Kritis: Hubungan dan Dampak Dalam Pengambilan Keputusan. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat, 2(2), 164-173.

Silling, A. R., Sridana, N., Kurniati, N., & Sripatmi. (2022). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Berbantuan Whatsapp Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 13 Mataram Tahun Pelajaran 2021/2022. Griya Journal of Mathematics Education and Application. 2(3): 773-783

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumargo, B. (2020). Teknik Sampling.

Jakarta Timur: UNJ Press.

Turmuzi, Sarjana, & Junaidi (2021).Meningkatkan kemampuan berpikirkritis pada perkuliahan geometri bilangan kompleks dengan discovery learning dipadukan dengan cooperative learning tipe Number Head Together(NHT). Mandalika Mathematics and Education Journal, 3(2).

Yanti, O. F., & Prahmana, R. C. I. (2017). Model Problem Based Learning, Guided Inquiry, dan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(2), 120-130.

Downloads

Published

2024-09-30

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2