AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM MENGEMBANGKAN PEMAHAMAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nurjasriati Universitas Negeri Padang
  • Firman Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19210

Keywords:

Augmented Reality (AR), Learning Media, Mathematics

Abstract

This study aims to explore how Augmented Reality technology can be implemented as an interactive learning medium to enhance mathematics understanding in elementary schools. This article will also examine the role of AR in facilitating more effective and enjoyable learning tailored to students' needs, as well as discuss the challenges and solutions in its implementation. The method used in this research is a descriptive-qualitative approach with a literature study. The researcher analyzes several articles from relevant journals related to previous studies on this topic. Data were collected by searching various articles in online journals using Google Scholar. The conclusion of this study indicates that the implementation of Augmented Reality (AR) in mathematics learning in elementary schools offers various significant benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, A., & Fitria, Y. (2023). Transformasi Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5463-5477.

Arrofi, R. A., Ajie, R., Hersya, D. A., & Sutabri, T. (2024). Metaverse dan Implikasinya Pada Privasi dan Keamanan Data Pengguna. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(1).

Bianome, B. C. F., Nahak, K. E. N., Hendrik, G. N., Ndiy, I., Hana, V., & Hoar, M. D. (2024). Analisis Penerapan Media Prisma Berbasis Augmented Reality dengan Model Knisley pada Materi Prisma Kelas V SD Kuanino 3 Kota Kupang. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(2), 926-938.

Dinarti, S. (2024). Pengaruh Alat Peraga Berbasis Augmented Reality Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. JEDMA Jurnal Edukasi Matematika, 5(1), 9-18.

Gunawan, T. (2024). Penerapan Teknologi Augmented Reality Untuk Pengalaman Pengguna Dalam Aplikasi Edukasi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4362-4368.

Hadi, H., & Zahrani, D. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Geometri Dan Aritmatika Sosial Siswa Kelas V Menggunakan Media Augmented Reality. Renjana Pendidikan Dasar, 4(2), 135-141.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302-310.

Jamil, M. A., Haetami, A., Mayasari, M., Aina, M., Sukini, S., & Ulimaz, A. (2024). Peran Teknologi 5G Dalam Mendorong Inovasi Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 1841-1853.

Kisno, K., & Fatmawati, N. (2023). Difusi Inovasi Aplikasi Quiver 3-D Berbasis Teknologi Augmented Reality Pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 29-48.

Miagusttin, A. P., Syakori, K. R., Nurhangesti, M., Septiani, R., Alifiya, S. N., & Ningrum, T. S. (2019). Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran: Menghadapi Era Digital di Abad ke-21.

Mukhid, M. P. (2023). Disain Teknologi dan Inovasi Pembelajaran dalam Budaya Organisasi di Lembaga Pendidikan. Pustaka Egaliter.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogy, 14(2), 68-84.

Pimay, A., & Savitri, F. M. (2021). Dinamika Dakwah Islam di Era Modern. Jurnal Ilmu Dakwah, 41(1), 43-55.

Putri, A. E. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 533-540.

Resti, N., Ridwan, R., Palupy, R. T., & Riandi, R. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Menggunakan AR (Augmented Reality) pada Materi Sistem Pencernaan:(Learning Media Innovation Using Augmented Reality on Digestive System Material). BIODIK, 10(2), 238-248.

Rosidin, R., Aina, M., Ahmad, A., Saifullah, S., Putranto, A., & Rahardian, R. L. (2024). Peran Teknologi Augmented Reality (Ar) dalam Pembelajaran Interaktif di Perguruan Tinggi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 13734-13741.

Rosidin, R., Aina, M., Ahmad, A., Saifullah, S., Putranto, A., & Rahardian, R. L. (2024). Peran Teknologi Augmented Reality (Ar) Dalam Pembelajaran Interaktif Di Perguruan Tinggi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 13734-13741.

Sari, R. K. (2021). Penelitian Kepustakaan dalam Penelitian Pengembangan Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Borneo Humaniora, 4(2), 60-69.

Setiawan, Z., Gunawan, I. P., Setiawan, I. K., Lukmana, H. H., Angkawijaya, Y., & Arsana, I. N. A. (2023). Buku Ajar Multimedia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Setiawan, Z., Pustikayasa, I. M., Jayanegara, I. N., Setiawan, I. N. A. F., Putra, I. N. A. S., Yasa, I. W. A. P., ... & Gunawan, I. G. D. (2023). PENDIDIKAN MULTIMEDIA: Konsep dan Aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Sugiarso, B. A., Narasiang, B. S., Pranajaya, S. A., Gunawan, T., Fayola, A. D., Marzuki, M., & Arifianto, T. (2024). Penerapan Teknologi Augmented Reality dalam Menyajikan Materi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4999-5004.

Tohir, A., Handayani, F., Sulistiana, R., Wiliyanti, V., Arifianto, T., & Husnita, L. (2024). Analisis Penerapan Augmented Reality dalam Proses Pemahaman Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 8096-8102.

Wardani, F. P., Widiyastuti, S., Ferisca, H. G., Scaferi, T. A., & Fesca, L. O. (2024).

Downloads

Published

2024-12-26