PERAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PENGGUNAAN AUGMENTED REALITY UNTUK PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nurjasriati Universitas Negeri Padang
  • Abna Hidayati Universitas Negeri Padang
  • Yullys Helsa Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19150

Keywords:

Information and Communication Technology (ICT), Augmented Reality (AR), Mathematics

Abstract

This research aims to explore and uncover the potential related to the role of Information and Communication Technology (ICT) in the learning process, particularly through the implementation of Augmented Reality (AR) in solving mathematical problems. The study also examines various benefits gained from the use of AR in the learning process, as well as the challenges that may be faced in broadly adopting this technology in primary education settings. The method used in this research is a descriptive-qualitative approach with a literature study. The researcher analyzes several articles from relevant journals related to discussions stemming from previous research. Data were collected by searching for various articles in online journals using Google Scholar. The conclusions of this study indicate that the use of Information and Communication Technology (ICT), particularly Augmented Reality (AR), in education has made a significant contribution to learning, especially in solving mathematical problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, B. (2024). Pemanfaatan Smartphone dalam Pendidikan. Guepedia.

Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi dalam pendidikan: Membantu siswa beradaptasi dengan revolusi industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777-11790.

Anggraeni, A., & Fitria, Y. (2023). Transformasi Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5463-5477.

Anggraini, C. C. D., Dewi, D. K., Wiradharma, G., Anam, K., & Nurmanita, T. S. (2023). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Augmented Reality Materi Bangun Datar dan Ruang dengan Pendekatan Etnomatematika pada Tingkat Sekolah Dasar. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 6(2), 450-464.

Ashari, D. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran Augmented Reality (Ar) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Khazanah Pendidikan, 17(1), 176-185.

Cahyanto, I. (2023). Pengembangan dan Penerapan ICT Dalam Manajemen Pendidikan. Penerbit K-Media.

De Vega, N., Raharjo, R., Susaldi, S., Laka, L., Slamet, I., Sulaiman, S., ... & Hartutik, H. (2024). Metode & Model Pembelajaran Inovatif: Teori & Penerapan Ragam Metode & Model Pembelajaran Inovatif Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Dharmawan, K. K. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Transformasi Geometri Dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Augmented Reality untuk Siswa Kelas IX (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Firdaus, K., & Ritonga, M. (2024). Peran Teknologi Dalam Mengatasi Krisis Pendidikan di Daerah Terpencil. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 9(1), 43-57.

Fricticarani, A., Hayati, A., Ramdani, R., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56-68.

Gunawan, T. (2024). Penerapan Teknologi Augmented Reality untuk Pengalaman Pengguna Dalam Aplikasi Edukasi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4362-4368.

Gusteti, M. U. (2024). Era Digital dalam Kelas Matematika: Menggabungkan Teknologi dengan Alat Peraga Tradisional. Mega Press Nusantara.

Hamdi, S. M. (2023). Peran Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaboratif Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(1), 97-106.

Haryani, M., Wahyuningtyas, R., Sakinah, Z. N., & Susilo, B. E. (2024, February). Studi Literatur: Penerapan Media Pembelajaran Augmented Reality dalam Pembelajaran Matematika Guna Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 359-367).

Indahsari, L., & Sumirat, S. (2023). Implementasi Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran Interaktif. Cognoscere: Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 1(1), 7-11.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302-310.

Kaltsum, H. U., Wulandari, A. S. M., Fadillah, R., Fauzy, I., Khotimah, N. A., Ayu, D. P., ... & Qonita, F. R. (2024). Workshop pembuatan media pembelajaran Lumio dan Wordwall bagi Guru SDN 03 Makamhaji, Sukoharjo. Tintamas: Jurnal Pengabdian Indonesia Emas, 1(1), 38-48.

Liriwati, F. Y. (2023). Transformasi Kurikulum; Kecerdasan Buatan untuk Membangun Pendidikan yang Relevan di Masa Depan. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 62-71.

Mukhid, M. P. (2023). Disain Teknologi Dan Inovasi Pembelajaran Dalam Budaya Organisasi Di Lembaga Pendidikan.

Mursyidah, D., & Saputra, E. R. (2022). Aplikasi Berbasis Augmented Reality sebagai Upaya Pengenalan Bangun Ruang bagi Siswa Sekolah Dasar. Tunas Nusantara, 4(1), 427-433.

Pimay, A., & Savitri, F. M. (2021). Dinamika dakwah Islam di era modern. Jurnal Ilmu Dakwah, 41(1), 43-55.

Rafif, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom Berbantuan Augmented Reality Terhadap Pemahaman Matematis Peserta Didik (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Ramadhani, A. R., Muhammada, M., & Ma’ruf, A. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Microsoft Teams di SMKN 1 Purwosari. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 20-31.

Resti, N., Ridwan, R., Palupy, R. T., & Riandi, R. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Menggunakan AR (Augmented Reality) pada Materi Sistem Pencernaan:(Learning Media Innovation Using Augmented Reality on Digestive System Material). BIODIK, 10(2), 238-248.

Rifai, A., & Harsanto, K. (2023). Augmented Reality Game pada Materi Geometri Berbasis Etnomatematika Keraton Yogyakarta. Jurnal FASILKOM, 13(02), 279-285.

Saputra, H. (2024). Peran Orang Tua Dalam Mendukung Pembelajaran Matematika di Rumah Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(5), 313-329.

Sari, R. K. (2021). Penelitian Kepustakaan dalam Penelitian Pengembangan Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Borneo Humaniora, 4(2), 60-69.

Savitri, A. (2019). Bonus Demografi 2030: Menjawab Tantangan Serta Peluang Edukasi 4.0 dan Revolusi Bisnis 4.0. Penerbit Genesis.

Setiawan, A. R., Al Mahfudhoh, A., Khusna, R., Afiana, V., & Azzahra, Z. M. F. (2023). Model dan Media Pembelajaran Interaktif serta Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembelajaran. Cahya Ghani Recovery.

Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi Teknologi dalam Manajemen Pendidikan Islam: Meningkatkan Kinerja Guru di Era Digital. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 104-126.

Urba, M., Ramadhani, A., Afriani, A. P., & Suryanda, A. (2024). Generasi Z: Apa Gaya Belajar yang Ideal di Era Serba Digital?. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 50-56.

Downloads

Published

2024-12-25