MEMBANGUN PENDIDIKAN DASAR MELALUI PERSPEKTIF ANTROPOLOGI DAN KEBUDAYAAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24465Keywords:
Pendidikan Dasar, Perspektif Antropologi, Budaya LokalAbstract
Primary education plays a strategic role in shaping children's character, cultural identity, and social skills. However, globalization and an overly cognitive-oriented educational approach have marginalized local cultural values. This study aims to analyze the application of anthropological perspectives in developing culture-based primary education. The research method employed is a literature review, examining various scientific articles, textbooks, and relevant studies published within the last 5–10 years. The findings reveal that integrating local culture into primary education strengthens students' sense of identity, increases learning motivation, and fosters adaptive and inclusive personalities. Culture-based education also plays a crucial role in transmitting core values from one generation to the next. Nevertheless, the implementation of culture-based education in Indonesia still faces challenges, including limited teacher training and a lack of culturally representative learning resources. To overcome these obstacles, it is essential to develop a curriculum based on local wisdom, provide continuous teacher training, and supply culturally sensitive teaching materials. Applying an anthropological perspective to primary education is a key strategy for nurturing a young generation with strong character and deep-rooted cultural identity.Downloads
References
Agustin, F. D. (2021). Etnomatematika pada aktivitas pembuatan gerabah di desa kesilir wuluhan jember sebagai lembar kerja siswa(Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Jember).
Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan karakter berbasis nilai-nilai Pancasila melalui keteladanan dan pembiasaan di Sekolah Dasar. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(1), 1-10.
Bastian, A., Herlinawati, H., & Firdaus, M. (2024). Cultural Outreach: Integrasi Budaya Melayu dalam Pendidikan Modern. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(6), 1431-1439.
Diswantika, N., Kartadinata, S., & Supriatna, M. (2022). Kajian Empati Budaya dalam Perspektif Filsafiah dan Ilmiah. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 57-73.
Farhaeni, M. (2023). Etika lingkungan, Manusia dan Kebudayaan. Deepublish.
Fuady, S., & Rizaldi, R. M. A. (2022). Peran Lembaga Pendidikan Islam: Antara Transmisi Budaya Dan Nilai-Nilai Luhur Dan Penyiapan Generasi Bangsa. Misbahul Ulum (Jurnal Institusi), 4(2 Desember), 101-120.
Gunawan, R. (2023). Pengaruh Ekstrakurikuler Keagamaan Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik Di SMAN 1 Margaasih. LECTURES: Journal of Islamic and Education Studies, 2(1), 9-21.
Hamzani, Y. (2024). Community Economic Empowerment Through the Implementation of Banjar Traditional Values. Jurnal Manajemen & Budaya, 4(2), 81-101.
Jumardi, M. P., & Andi, M. P. (2024). SEJARAH LOKAL MEMAHAMI WARISAN BUDAYA KITA (PENGANTAR). CV Rey Media Grafika.
Lestari, R. N., & Achdiani, Y. (2024). Pengaruh Globalisasi Terhadap Gaya Hidup Individualisme Masyarakat Modern. Sosietas: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 14(2), 117-128.
Liliweri, D. A. (2019). Konfigurasi Dasar Teori-Teori Komunikasi Antar Budaya. Nusamedia.
Maesaro, I., Nursyamsiah, S., & Hidayat, S. (2025). PERAN KEARIFAN LOKAL DALAM PEMBENTUKAN IDENTITAS PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SEKOLAH DASAR: KAJIAN LITERATUR ANTROPOLOGI DAN SOSIOLOGI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 253-264.
Manarfa, A., & Lasaiba, D. (2023). Jejak Karakter di atas Budaya: Menelusuri Identitas dalam Pendidikan. Lani: Jurnal Kajian Ilmu Sejarah Dan Budaya, 4(1), 67-75.
Mus, S., & Hastuti, S. (2024). Pelatihan Pelaksanaan Pendekatan Culturally Responsive Teaching pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Gembira: Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(01), 117-123.
Nst, H. E., Utama, I., & Amin, Z. (2024). Manajemen Kinerja Guru Dalam Konteks Kurikulum Merdeka; Peningkatan Efektivitas Pembelajaran. UMSU Press.
Rahman, R. A., Alfaruq, H., Nisak, S. K., & Alfatani, I. A. (2025). Simbolisme dalam Kepercayaan dan Tradisi Suku Bajo Sapeken: Tinjauan Teori Clifford Geertz. Multidisipliner Knowledge, 3(1), 103-115.
Rahmawati, A., Maryani, A. Y., & Iswatiningsih, D. (2025). Peningkatan Pemahaman Budaya Lokal Suku Dayak Melalui Literasi Digital di Sekolah Dasar. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 20(1), 27-38.
Saputra, E. E., & Parisu, C. Z. L. (2025). Perilaku Sosial Dalam Konteks Pendidikan Multikultural. Jurnal Konseling dan Psikologi Indonesia, 1(1), 21-31.
Satria, R., Hanum, N. A., Shahbana, E. B., Supriyanto, A., & Ulfatin, N. (2020). Landasan Antropologi Pendidikan dan Implementasinya Dalam Pembangunan Indonesia. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 2(1), 49-65.
Sumar, W. T. (2018). Strategi Pemimpin dalam Penguatan Iklim Sekolah Berbasis Budaya Kearifian Lokal (Budaya Huyula). Deepublish.
Yusuf, I. D. S. (2022). MOMANDALO TADULAHU: KEARIFAN LOKALPENGASUHAN ANAK PEREMPUAN PADA MASYARAKAT GORONTALO= MOMANDALO TADULAHU: LOCAL WISDOM ON WOMEN'S CARE IN THE COMMUNITY GORONTALO (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).
Yusuf, Y. (2024). Pendidikan yang Memerdekakan: Persepektif Freire dan Ki Hajar Dewantara. Peradaban Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(2), 55-72.
Zahrika, N. A., & Andaryani, E. T. (2023). Kurikulum berbasis budaya untuk sekolah dasar: Menyelaraskan pendidikan dengan identitas lokal. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 163-169.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.