PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR DAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI IPAS DI SDN PACANGAN

Authors

  • Karimatul Fitriyah Universitas Dr. Soetomo
  • Abdul Wahid Universitas Dr. Soetomo
  • Hetty Purnamasari Universitas Dr. Soetomo

Keywords:

Talking stick, Independence of Understanding

Abstract

This research aims to determine the effect of the talking stick learning model on students' independence and understanding of science material at SDN Pacangan Tragah Bangkalan. The research method used is quantitative using a true experimental research design with the One Group Pretest-Posttest type. This research uses independence questionnaire instruments and comprehension tests. The population and sample in this research were all fourth grade students at SDN Pacangan Tragah Bangkalan with a total of 28 students with the sampling technique in this research using a saturated sampling technique. The results of this research are: 1) There is an influence of the talking stick learning model on student independence with an increase in pretest scores of 52.86 and posttest 59.86. 2) There is an influence of the talking stick learning model on students' understanding with an increase in pretest scores of 57.86 and posttest 83.04. 3) talking stick learning model for student independence and understanding with a significance value of 0.000, less than 0.05.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, A. A. G., Widiana, I. W., & Tresnayanti, P. I. (2017). Talking stick sebagai inovasi dalam aktivitas mengomunikasikan untuk meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 147-154.

Belanisa, S. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Berfikir Kritis terhadap Pemahaman Konsep Matematika (Survei Pada Mts Swasta di Kota Tangerang Selatan). Jurnal Pendidikan MIPA, 2(1), 73–79.

Dodi, I. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://jurnaldidaktika.org/con ents/article/view/73.

Fadhli, M. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. TADBIR : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. 1(2). 215-240.

Kusumawati, A. I., sulistyo, S., & Hariani, L. S. (2016). Efektivitas Metode Diskusi Dan Metode Talking Stick Terhadap Prestasi Belajar Serta Pengaruhnya Terhadap Kemandirian Belajar Siswa (Studi Pada Siswa Kelas VIII Mata Pelajaran IPS Terpadu SMP Negeri 1 Wagir). Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 1(1).

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model. In Nizmania Learning Center.

Putu, J. I. D., & Made, A. W. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaraan Kooperatif Tipe Talking Stick terhadap Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 5 Mengwi Tahun Pelajaran 2020/2021. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 11(1), 16-23.

Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15. https://doi.org/10.26555/bio edukatika.v3i2.4149.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surat, I. M. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 7(2), 143–154. https://doi.org/10.5281/ zenodo.2548083.

Downloads

Published

2024-09-30