PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOLABORATIF BERBANTUAN VIDEO UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN DAN KERJASAMA PADA SENAM RITMIK KELAS V DI SDN SABIYAN BANGKALAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12506Keywords:
Video-Assisted Collaborative Learning Model, Skills, Cooperation, Rhythmic GymnasticsAbstract
This research aims to determine the application of the video-assisted collaborative learning model to improve skills and cooperation in class V rhythmic gymnastics at SDN Sabiyan Bangkalan. The research method uses quantitative research design with a pre-experimental design. This research uses test and non-test instruments. The population was class V students at SDN Sabiyan Bangkalan, using a saturated sample of 40 students. Research results of hypothesis testing using SPSS. The first hypothesis obtained a sig value. 0.000 < 0.05 then the video-assisted collaborative learning model can improve skills in rhythmic gymnastics. The second hypothesis obtains a sig value. 0.000 < 0.05, then the video-assisted collaborative learning model can increase cooperation in rhythmic gymnastics.Downloads
References
Purwanti, E. (2022). Penerapan Metode Blended Learning untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(3), 287–296.
Undari, S. N. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Senam Ritmik dengan Rangkaian Gerak Dasar Menggunakan Media Audio Visual. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Olahraga.
Supriyadi, M. (2018). Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Sekolah Dasar. Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 1 (2), 64–73.
Maulidiyah, I. (2020). Model Pembelajaran Kolaborasi (Collaborative Learning). https://www.kompasiana.com/izadatulm/5fce3a4dd541df3f23244eb2/model-pembelajaran-kolaborasi-collaborative-learning.
Faridah, E., & Nugroho, S. (2022). Pembelajaran Pra New Normal (Model Blended Learning Pola Komplementer Materi Senam Ritmik).
Arleta. (2019). Pengaruh Keterampilan Dan Pengalaman Kerja Terhadap Kemampuan Kerja Karyawan Pada Pt. Pilar Utama Asia Medan. 9–32. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repository.dharmawangsa.ac.id/201/6/BAB%2520II_15510130.pdf&ved=2ahUKEwi1_s2k4ObsAhUbVH0KHRlLDHoQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1AivDEPTkvxyW_PedOsVOu
Angriani, A. D., Nursalam, N., Fuadah, N., & Baharuddin, B. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 211. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i2a9.2018.
Mahfud, I., & Fahrizqi, E. B. (2020). Pengembangan Model Latihan Keterampilan Motorik Melalui Olahraga Tradisional Untuk Siswa Sekolah Dasar. Sport Science and Education Journal, 1(1), 31–37. https://doi.org/10.33365/.v1i1.622.
Vermana, D. Y. S. I. (2019). Penerapan Model Group Investigation dalam Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Siswa Kelas XI IPS di SMAN 6 Padang. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 60–68.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.