PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPSI DENGAN MEDIA GAMBAR SERI SISWA KELAS IV SDN 02 KARTOHARJO

Authors

  • Yogi Bagus Dwi Cahyono Universitas PGRI Madiun
  • Istini Istini SDN 02 Kartoharjo
  • Pinkan Amita Tri Prasasti Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17548

Keywords:

Writing Skills, Descriptive Essay, Series Image

Abstract

Towards the golden generation in 2045, various supporting resources are needed, one of which is quality human beings. Quality human beings can be realized with proper education. Therefore, the use of series images in improving the writing skills of description essays of grade IV students of SDN 02 Kartoharjo is the purpose of this research. This research includes classroom action in two cycles consisting of planning, implementation, observation, and then reflection. The results of this study show that the completeness reaches 73,19 % in the first cycle and increases to 85.63 % in the second cycle. Based on these results, a conclusion can be drawn that series drawings can improve the skills of writing descriptive essays for grade IV students of SDN 02 Kartoharjo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin Rinawati. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis peserta didik Sekolah Dasar. Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Dengan Keterampilan Menulis Peserta Didik Sekolah Dasar.

Amelia, R., Sukma, E., & Asma, N. (2015). Pembelajaran Menulis Laporan Percobaan Dengan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar.

Arikarani, Y., & Amirudin, M. F. (2021). Pemanfaatan Media dan Teknologi Digital Dalam Mengatasi Masalah Pembelajaran Dimasa Pandemi. Ej, 4(1), 93–116. https://doi.org/10.37092/ej.v4i1.296

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB. 19(1), 56–71.

Cahyaningsih, S., & Wikanengsih, W. (2019). Upaya Peningkatan Menulis Teks Persuasi Menggunakan Metode STAD pada Siswa SMP. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(2), 209–214.

Diana, E., & Rakihmawati. (2021). Penggunaan Metode Bercerita Media Gambar Seri terhadap. 5, 206–211.

Faridah, K. (2016). PENGARUH KREATIVITAS GURU TERHADAP PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK. 1(April).

Habibi, M., Sukma, E., Suriani, A., & Putera, R. F. (2021). Direct Writing Activity : A Strategy in Expanding Narrative Writing Skills for Elementary Schools. April. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081003

Hanannika, L. K., & Sukartono, S. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis TIK pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6379–6386. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3269

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505

Journal, A., Penelitian, J., Bidang, P. K. M., Pendidikan, I., Program, H., Pendidikan, S., Indonesia, S., & E-mail, S. Y. D. (2022). Peran Media Gambar Berseri terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. 3(April), 111–117.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Konsepsi, J. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. 9(2), 72–81.

MUQODAS, I. (2015). MENGEMBANGKAN KREATIVITAS SISWA SEKOLAH DASAR. 25–33.

Purbania, B., Rohmadi, M., & Setiawan, B. (n.d.). SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN ABILITY TO WRITE DESCRIPTION TEXT OF Bahasa Indonesia merupakan salah satu bahasa yang perlu dan sangat penting. 8(April 2020), 63–73.

Risnawelli, N. (2017). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Media Gambar Seri. 1, 27–35.

Sardila, V. (2015). Strategi Pengembangan Linguistik Terapan Melalui Kemampuan Menulis Biografi Dan Autobiografi: Sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. Jurnal Pemikiran Islam, 40(2), 110–117. https://scholar.google.co.id

Selfiyanti, B., Setiawan, F., & Mirnawati, L. B. (2022). Peningkatan Literasi Berbicara Menggunakan Media Gambar Berseri pada Siswa Kelas II SD. 6, 59–68.

Shofia, M., & Dadan, S. (2021). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(01), 1561.

Skill, R., & In, P. (n.d.). SEMINAR SOCRATES SEBAGAI SOLUSI KETIMPANGAN ( SOCRATIC SEMINAR AS A SOLUTION TO THE IMBALANCE OF. 167–176.

Suharyati, H., Helena, G., & Suchyadi, Y. (2019). Development of Teacher Creativity Models to Improve Teacher ’ s Pedagogic Competency in the. 5(6), 919–929.

Sukma, E., Mahjuddin, R., & Amelia, R. (2017). Literacy Media Development in Improving Reading and Writing Skill of Early Class Students in Elementary School Padang Utara Padang. 118, 145–150.

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020). PENGARUH MEDIA GAMBAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPA. 4(2), 250–256.

Tanjung, R., & Arifudin, O. (2023). Pendampingan Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Dalam Menulis Jurnal Ilmiah. Jurnal Karya Inovasi Pengabdian Masyarakat (JKIPM), 1(1), 42–52.

Wibowo, D. C., Sutani, P., & Fitrianingrum, E. (2020). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi. 3(1), 51–57.

Y., K., I.G.W, S., & L. D. S., A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Strategi Please. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 10–17. https://doi.org/10.23887/igsj.v2i1.39207

Downloads

Published

2024-09-22