IMPLEMENTASI PROBLEM BASED LEARNING TERINTEGRASI KETERAMPILAN SOSIAL EMOSIONAL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK KELAS V DI SD NEGERI PALEBON 03
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16768Keywords:
problem based learning, social emotional skills, student activitiesAbstract
This study aims to enhance the engagement of fifth-grade students at SD Negeri Palebon 03 through the implementation of a Problem-Based Learning (PBL) model integrated with Social Emotional Skills (SES). The problem addressed is the low level of positive interaction and student involvement during learning activities. The research methodology used is Classroom Action Research (CAR), conducted in two cycles, each consisting of two meetings. Each cycle involved planning, implementation, observation, and reflection. The results of the study showed a significant increase in various student activities such as visual, oral, listening, writing, drawing, motoric, mental, and emotional. In the first cycle, visual participation reached 76%, while in the second cycle it increased to 88%. Oral activity increased from 43% to 80%, listening from 67% to 76%, writing from 58% to 73%, drawing from 46% to 70%, motoric from 48% to 76%, mental from 55% to 79%, and emotional from 58% to 79%. In conclusion, the implementation of the PBL model integrated with SES is effective in increasing student engagement during learning activities.Downloads
References
DAFTAR PUSTAKA
Busa, E. N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Electronics, Informatics, and Vocational Education, 1(2), 128-139.
Fajri, N.L. dkk. Pendekatan Tarl Terintegrasi Social Emotional Learning (SEL) Dengan Model PBL Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Journal of Science Education, 8(2). 139-145. Science Education, 8(2). 139-145.
Fauziah, D. N. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikn Guru Sekolah Dasar, 1(1). 102-109.
Hotimah, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3). 5-11.
Indri, A. dkk. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan, 6(2). 93-99.
Minarti, I.B. dkk (2023). Pengaruh Model Pembelajaran PBL Dalam Mengembangkan Berpikir Kritis, Keaktifan, Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(3), 56-63.
Najmina, N. (2017). Meningkatkan Sikap Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Cooperif Learning Tipe Group Investigation Dalam Mata Pelajaran PPKN. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan, 203-208.
Nurhalimah & Meilinda. (2023). Upaya Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Dengan Strategi Berdiferensiasi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru 8(3). 563-568.
Purbayanti, L. dkk. (2022). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Sisiwa Dengan Menggunkan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Pada Mata Pelajraan IPS Kelas VII Di SMP Negeri 03 Sukadana Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 22-29.
Sulianto, J. dkk (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Materi Pecahan dengan Menerapkan Model Problem Based Learning dengan Media Manupulatif. Journal of Education Action Research, 5(2), 246-253.
Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di SMK Negeri 1 Saptosari. Electronics, Informatics, and Vocational Education, 1(2), 128-139.
Widiastuti, S. (2022). Pembelajaran Sosial Emosional Dalam Dominan Pendidikan: Implementasi Dan Asesmen. Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4). 964-972.
Yunitasari, I. & Hardini, A.T. (2021). Penerapan Model PBL Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Jurnal Basecedu, 5(4). 1700-1708.
Zuhro, N. S. dkk (2023). Penerapan KSE Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Sekolah Penggerak Di Kota Surakarta. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4). 4937-4945.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.