STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DIMENSI BERIMAN DAN BERTAKWA UNTUK PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16603Keywords:
pancasila student profile, faith and piety dimension, educational quality, elementary schoolAbstract
This research aims to explore in-depth the strategies employed by the school principal in developing Pancasila students who are faithful and pious at SDN 01 Karanganyar, and how these strategies contribute to improving educational quality. This study uses a qualitative approach designed as a case study. The subjects of the research include the principal, teachers, and students of SDN 01 Karanganyar. Data collection techniques consist of observation, interviews, and documentation. To enhance the validity and reliability of the research, data triangulation was conducted. The results show that the structured and contextual strategies implemented at SDN 01 Karanganyar successfully created Pancasila students who are faithful, pious, and of noble character. The implementation of the teacher’s affection strategy in religious activities demonstrated a significant improvement in students’ religious habits and character.Downloads
References
Aryani, Y. (2022). Peran Guru PAI dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di SD Negeri 21 Kepahiang. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(7), 233-240.
Hamzah, M. R. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, II(4), 553-559.
Hasan, M., Harahap, T. K., Trisnawati, S. N. I., Hamzah, H., Munte, A., Simanungkalit, L. N., ... & Marningsih, W. (2023). Pengantar Pendidikan Indonesia: Arah Baru Dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila. Penerbit Tahta Media.
Iskandar, D. N. U., Safiati, O. A., Arti, Y., & Lestari, D. P. (2023). Penerapan Strategi Teacher's Affection dalam Kegiatan Keagamaan untuk Mewujudkan Siswa Beriman Bertakwa dan Berakhlak Mulia. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi (JIPP), 1(4), 151-160.
Ismail, S., Suhana, S., & Zakiah, Q. Y. (2020). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 76-84.
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138-151.
Khatimah, H., Kartika, I. M., & Santika, I. G. N. (2022). Pengaruh Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Sikap Sosial Pada Siswa. Widya Accarya, 13(2), 127-132.
Khoiruddin, M. A., & Sholekah, D. D. (2019). Implementasi Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 6(1), 123-144.
Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-Kelas Inspiratif. CV Kekata Group.
Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Rahayu, D. N. O., Sundawa, D., & Wiyanarti, E. (2023). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Dalam Membentuk Karakter Masyarakat Global. Visipena, 14(1), 14-28.
Saputri, N. U., Nisa, K., & Turmuzi, M. (2023). Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di SDN 3 Lembuak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1995-2004.
Sari, D. N. I., Sabilla, R., & Setiawan, F. (2023). Peran Kepala Sekolah dan Guru dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 75-88.
Zurqoni, Retnawati, H., Apino, E., & Anazifa, R. D. (2018). Impact of Character Education Implementation: A Goal-Free Evaluation. Problems of Education in the 21st Century, 76(6), 881–899. https://doi.org/10.33225/pec/18.76.881.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.