IMPLEMENTASI KURIKULUM PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN PADA ANAK USIA DINI DI TAMAN KANAK-KANAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17570Keywords:
merdeka curriculum, entrepreneurship education, early childhoodAbstract
This study aims to explore the implementation of the entrepreneurship education curriculum for early childhood at TK 'Aisyiyah 18 Kota Madiun. The implemented Merdeka Curriculum emphasizes the development of physical, cognitive, creative, socio-emotional, language, and communication aspects while considering individual differences among children. TK 'Aisyiyah 18 is known for its unique entrepreneurship program, which aims to instill an entrepreneurial spirit from an early age by emulating Prophet Muhammad SAW. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data were collected through in-depth interviews, participant observation, and documentation. The results indicate that the entrepreneurship program at TK 'Aisyiyah 18 successfully instills values of independence, honesty, and self-confidence in children. Supporting factors for the program's success include a conducive school environment, competent educators, and active parental involvement. Challenges in implementation include integrating entrepreneurial values into enjoyable learning themes for children.Downloads
References
Ainissyifa, H., Nasrullah, Y. M., Fatonah, N., Indriani, S. A., Asyifiya, S. N., & Rohmah, A. (2024). Manajemen Pendidikan Dalam Kurikulum Merdeka Di Madrasah. Cahaya Smart Nusantara.
Allas, E. (2023). Membangun Karakter Enterpreneur Pada Kelas Inkuler (Inklusi Dan Reguler) Pendidikan Anak Usia Dini. Journal Pengabdian Kepada Masyarakat Sawerigading, 2(2), 61-75.
Gani, I., Hufad, A., Komar, O., & Ardiwinata, J. S. (2024). Metode Integrasi Nilai-nilai Kewirausahaan dalam Pembelajaran PAUD untuk Mendukung Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Potensia, 9(2), 159-168.
Ita, E. (2018). Manajemen pembelajaran pendidikan anak usia dini di TK Rutosoro kecamatan Golewa kabupaten Ngada Flores nusa Tenggara Timur. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 45-52.
Krisdayanthi, A. (2018). Menumbuhkan jiwa kewirausahaan pada AUD sebagai bekal kecakapan hidup. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2).
Mansah, D. H. A. (2022). Pendidikan Kewirausahaan (Edupreneurship) Berbasis Al-Qur’an. Cv. Azka Pustaka.
Maula, I., Pangastuti, R., & Nurhayati, I. (2021). Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. CV. Azka Pustaka.
Prasetyaningsih, A. (2016). Membentuk Jiwa Kewirausahaan pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan “Market Day”. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 2(2), 88-102.
Putriana, S., Neviyarni, N., & Irdamurni, I. (2021). Perkembangan intelektual pada usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1771-1777.
Rantina, M., & Hasmalena, M. P. (2023). Buku Ajar Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Bening Media Publishing.
Susilowati, E., Matori, Z., Setiawan, M., & Tominsen, Y. (2024). Pengembangan Kurikulum Responsif Untuk Pendidikan Bermutu Melalui Penerapan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 8(4).
Wardhani, M. F., Puspitasari, D., & Mujib, M. (2023). Peran Menanamkan Nilai Kewirausahaan Pada Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. BISECER (Business Economic Entrepreneurship), 5(2), 14-22.
Wardhani, P. S. N., & Nastiti, D. (2023). Implementasi pendidikan kewirausahaan dalam menumbuhkan minat berwirausaha mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 177-191.
Wahid, A. (2019). Strategi Penguatan Pendidikan Karakter Islam. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan dan Pranata Islam, 10(2), 168-180.
Windayani, N. L. I., Dewi, N. W. R., Yuliantini, S., Widyasanti, N. P., Ariyana, I. K. S., Keban, Y. B., ... & Ayu, P. E. S. (2021). Teori dan aplikasi pendidikan anak usia dini. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.