STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MEMBANGUN KARAKTER DISIPLIN GURU DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sri Haryanti Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Sutama Sutama Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Ahmad Fathoni Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16126

Keywords:

principal's strategies, discipline character, teachers, primary school

Abstract

This study aims to explore how the principal's strategies in building teacher discipline character at SD Negeri 03 Ngepungsari, Jatipuro, Karanganyar. This qualitative descriptive research collected data through observation, interviews, and documentation. The results show that the principal's strategies in building teacher discipline character at SD Negeri 03 Ngepungsari focus on several main aspects: enforcing rules, monitoring teachers' punctuality in teaching, role modeling, giving rewards and punishments, checking completeness of teaching aids, and providing mentoring to teachers. The principal plays a crucial role as a manager, leader, and supervisor to enhance teacher discipline at the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajepri, F., Vienti, O., & Rusmiyati, R. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 130-149.

Ajmain, A., & Marzuki, M. (2019). Peran guru dan kepala sekolah dalam pendidikan karakter siswa di SMA Negeri 3 Yogyakarta. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(1), 109-123.

Aghniya, H. (2017). Kinerja Kepala Sekolah dan Kinerja Mengajar Guru dalam Peningkatan Mutu Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Administrasi Pendidikan UPI, 24(1), 25-35.

Astuti, A. (2017). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1).

Etisnawati, E. (2020). Strategi kepala sekolah dalam peningkatan mutu tenaga pendidik. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 13-18.

Guntoro, G. (2020). Supervisi Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Stimulus dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Iqra', 14(1), 64-77.

Maisyaroh, S., & Rokhman, M. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Andragogi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 52-62.

Muchlison, A. (2022). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dalam Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Pada Guru Bidang Studi SD Negeri 1 Pucanglaban Tulungagung Semester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan (JPRP), 2(1), 1-10.

Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.

Nurhayati, N., & Devilla, R. (2022). PERANAN KEPALA SEKOLAH DAN GURU DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK SMP NEGERI 3 SEGERI. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 6(01), 9-14.

Priyambodo, P. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Tirai: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34-58.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Karakteristik Keterampilan Guru Abad 21. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 6(1), 89-102.

Ridho, M. A. (2019). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengembangkan budaya sekolah efektif di sekolah dasar. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 3(2), 114-129.

Sari, R. (2017). Pengaruh Motivasi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 50(2), 152-160.

Sukmaswati, I. (2019, February). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru SD. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung.

Yusri, Y. (2015). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Disiplin Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 30(1), 94-104.

Yusri, Y. (2018). Peran guru dan kepala sekolah dalam pendidikan karakter siswa di SMA Negeri 3 Yogyakarta. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(1), 109-123.

Downloads

Published

2024-09-05

Most read articles by the same author(s)