STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MEMBANGUN KARAKTER DISIPLIN GURU DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16126Keywords:
principal's strategies, discipline character, teachers, primary schoolAbstract
This study aims to explore how the principal's strategies in building teacher discipline character at SD Negeri 03 Ngepungsari, Jatipuro, Karanganyar. This qualitative descriptive research collected data through observation, interviews, and documentation. The results show that the principal's strategies in building teacher discipline character at SD Negeri 03 Ngepungsari focus on several main aspects: enforcing rules, monitoring teachers' punctuality in teaching, role modeling, giving rewards and punishments, checking completeness of teaching aids, and providing mentoring to teachers. The principal plays a crucial role as a manager, leader, and supervisor to enhance teacher discipline at the school.Downloads
References
Ajepri, F., Vienti, O., & Rusmiyati, R. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 130-149.
Ajmain, A., & Marzuki, M. (2019). Peran guru dan kepala sekolah dalam pendidikan karakter siswa di SMA Negeri 3 Yogyakarta. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(1), 109-123.
Aghniya, H. (2017). Kinerja Kepala Sekolah dan Kinerja Mengajar Guru dalam Peningkatan Mutu Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Administrasi Pendidikan UPI, 24(1), 25-35.
Astuti, A. (2017). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1).
Etisnawati, E. (2020). Strategi kepala sekolah dalam peningkatan mutu tenaga pendidik. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 13-18.
Guntoro, G. (2020). Supervisi Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Stimulus dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Iqra', 14(1), 64-77.
Maisyaroh, S., & Rokhman, M. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Andragogi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 52-62.
Muchlison, A. (2022). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dalam Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Pada Guru Bidang Studi SD Negeri 1 Pucanglaban Tulungagung Semester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan (JPRP), 2(1), 1-10.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Nurhayati, N., & Devilla, R. (2022). PERANAN KEPALA SEKOLAH DAN GURU DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK SMP NEGERI 3 SEGERI. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 6(01), 9-14.
Priyambodo, P. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Tirai: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34-58.
Rahayu, R., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Karakteristik Keterampilan Guru Abad 21. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 6(1), 89-102.
Ridho, M. A. (2019). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengembangkan budaya sekolah efektif di sekolah dasar. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 3(2), 114-129.
Sari, R. (2017). Pengaruh Motivasi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 50(2), 152-160.
Sukmaswati, I. (2019, February). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru SD. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung.
Yusri, Y. (2015). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Disiplin Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 30(1), 94-104.
Yusri, Y. (2018). Peran guru dan kepala sekolah dalam pendidikan karakter siswa di SMA Negeri 3 Yogyakarta. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(1), 109-123.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.