PERAN KOMUNITAS SEKOLAH DALAM MENGATASI KETIDAKSETARAAN PENDIDIKAN DI TINGKAT DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15803Keywords:
Educational Inequality, School CommunitiesAbstract
Problems found in schools in Lubuk Buaya sub-district include a lack of parental participation and disparities in the quality of education. Parents' participation in their children's education is an important factor that can affect students' academic outcomes and social-emotional development. The research method used was a qualitative research method with a case study design. The informants of this study are teachers, principals, parents, students, local community members. Data collection techniques using in-depth interviews, observation and documentation. Data analysis techniques in this study using thematic analysis methods, namely transcription, coding, theme grouping, interpretation, and triangulation. The results showed that the role of the school community is very important in overcoming educational inequality at the primary level. Parental involvement, community support, availability of resources, infrastructure conditions and innovations in teaching are key factors that affect the quality of education. To reduce inequalities, there needs to be a concerted effort from the government, schools, parents and local communities to create an inclusive and supportive educational environment for all students.Downloads
References
Ayuningtyas, I. (2021). Ketimpangan akses pendidikan di Kalimantan Timur. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 117–129.
Cikka, H. (2020). Konsep-konsep esensial dari teori dan model perencanaan dalam pembangunan pendidikan. Scolae: Journal of Pedagogy, 3(2).
Dacholfany, M. I. (2024). Peningkatan Kualitas Manajemen Pendidikan Di Sekolah Dasar Melalui Pelatihan Dan Bimbingan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 5–13.
Harsyah, Z. (2023). Relevansi Konsep Pendidikan Multikultural dalam Perspektif Al-Quran di Era Kontemporer. Social Science Academic, 1(1), 105–118.
Hasan, M., Warisno, A., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2022). Implementasi Manajemen Mutu Terpadu Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Di SMP IT Wahdatul Ummah Kota Metro. An Naba, 5(2), 34–54.
Listiana, Y. R. (2021). Dampak Globalisasi Terhadap Karakter Peserta Didik dan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1544–1550.
Naila, S., & Effane, A. (2022). Desentralisasi Manajemen Pembiayaan Dan Konflik Dalam Mahalnya Biaya Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(1), 84–89.
Rahayu, D., Endah, E., Ahmad, A., Intan, D., & Santika, T. A. (2023). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar dan Pembentukan Karakter Peserta Didik. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(4), 551–554.
Rahayu, I., Suwarna, A. I., Wahyudi, E., Asfahani, A., & Jamin, F. S. (2024). Pendidikan Lingkungan Hidup dengan Membentuk Kesadaran Lingkungan dan Tanggung Jawab Sosial di Kalangan Pelajar. Global Education Journal, 2(2), 101–110.
Rahmat, A., & Husain, R. (2020). Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Perbaikan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Zahir Publishing.
Santoso, B., Rahayu, S., Fitriani, D., & Syahputra, A. (2023). Transformasi Pendidikan Inklusif: Optimalisasi Kesetaraan melalui Metode Pembelajaran Responsif dan Keterlibatan Komunitas. PEMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17–24.
Sari, H. K. (2023). Hubungan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(6), 31–39.
Simanjuntak, H., Bakti Tonni Endaryono, M. M., Sinaga, D., Siagian, B. A., Saragih, E. L. L., SS M, H. U. M., & Siagian, H. (2022). Mutu Pendidikan Untuk Jenjang Sekolah Dasar. Penerbit Qiara Media.
Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). Partisipasi orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Plamboyan Edu, 1(1), 95–105.
Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka belajar: sekolah penggerak. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” (November), 46–47.
Syamsudin, D., Subangkit, W., & Nugraha, L. (2024). Membangun Jembatan Pendidikan Multikultural: Merayakan Suasana Sekolah Yang Menerima Keberagaman. BUHUN: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(1).
Umkabu, T. (2023). Strategi Pembelajaran Experential Learning terhadap Peningkatan Akademik Siswa di SD Muhammadiyah Abepura. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 459–468.
Wulandari, T. (2020). Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural. UNY Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.