PERKEMBANGAN BAHASA ANAK SEKOLAH DASAR: KAJIAN LITERATUR

Authors

  • Trinindi Eriswan Fitri Universitas Negeri Padang
  • Neviyarni Neviyarni Universitas Negeri Padang
  • Zelhendri Zen Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15620

Keywords:

language development, elementary school, language skills

Abstract

Language development is one of the important aspects in a child's growth and development stages. The four skills that are considered in children's language development are the ability to listen, speak, read and write. These four language developments develop according to the child's age and influence each other. Problems in children's language development often occur. Therefore, understanding children's language development is very important. This type of research is qualitative descriptive research through literature review. The results of this research found that there are various factors that influence children's language development in elementary school, what stages of children's language development need to be understood, as well as challenges and strategies that can be used to overcome problems in children's language development. The role of teachers and parents is very important in children's language development. A family environment and surrounding environment that supports children's language development, such as practicing children's listening and speaking skills, results in good language development in children. Apart from that, teachers in classes who are able to present interesting lessons will be able to develop children's language skills, especially in the development of reading and writing. Good language development in children is not only beneficial in the world of education, but also in children's daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A. (2017). Membudayakan Literasi dengan Program 6M di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 42-52.

Allysa, A. R. (2023). PERKEMBANGAN BAHASA DALAM TUMBUH KEMBANG ANAK TERHADAP LINGKUNGANNYA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2709-2723.

Amri, N. A. (2017). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Kemampuan Komunikasi (Bahasa Ekspresif) Anak Taman Kanak-Kanak Raudhatul Athfal Alauddin Makassar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 1(2), 105-110.

Ardiyansyah, M. (2020). Perkembangan Bahasa dan Deteksi Dini Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Pada Anak Usia Dini. Guepedia.

Aulia, A. &. (2022). Strategi Guru dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Al-Kautsar. Ash-Shobiy: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini dan Al-Qur'an. 1(1), 48-57.

Dini, J. P. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701-3713.

Gainau, M. B. (2021). Psikologi Anak. PT Kanisius.

Hamna, H. B. (2024). Analisis Perilaku Budaya Literasi Siswa melalui Pembuatan Taman Baca sebagai Fasilitas Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 36-43.

Huda, M. N. (2024). Peran Guru BK Dalam Melaksanakan Manajemen Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(5), 281-285.

Husna, N. S. (2024). PENERAPAN METODE DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI PESERTA DIDIK KELAS III DI MIS AL-WARDAH. Khazanah Pendidikan, 18(1), 53-58.

Imanugroho, S. &. (2019). Program gerakan literasi sekolah dalam menumbuhkan minat baca peserta didik SDN Kuripan Lor 01 kota Pekalongan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(2), 71-80.

Jatnika, S. A. (2019). Budaya Literasi untuk Menumbuhkan Minat Membaca dan Menulis. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 1-6.

Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. JUPENDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 2(2).

Kurniastuti, I. (2016). Mengenal Kesukaran Belajar Membaca Menulis Awal Siswa Sekolah Dasar Dan Metode Montessori Sebagai Alternatif Pengajarannya. Jurnal Penelitian, 19(2).

Kusumaningsih, R. (2024). Investasi Keterampilan dan Kompetensi yang Relevan Untuk Anak Zaman Now. MULIA (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 3(1), 20-27.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Kencana.

Mardiani, L. &. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 499-504.

Marlisa, L. (2016). Tuntutan calistung pada anak usia dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 1(3), 25-38.

Mustafa, P. S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan olahraga. Insight Mediatama.

Nanda, U. F. (2024). Upaya Dalam Meningkatkan Rasa Kepercayaan Diri Anak dalam Berkomunikasi dengan Pengasuh di Panti Asuhan Muhammadiyah Aisyiyah Cabang Matur. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(1), 339-343.

Nurfadhillah, S. (2021). Pendidikan Inklusi Pedoman bagi Penyelenggaraan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. CV Jejak (Jejak Publisher).

Nurholishoh, Y. E. (2024). FAKTOR-FAKTOR PREDIKTIF YANG MEMPENGARUHI KEMAMPUAN MENULIS SISWA SEKOLAH DASAR. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 14(1), 147-157.

Pangetu, A. R. (2022). Metode Home Visit Dalam Mengatasi Masalah Belajar Specific Language Impairment (SLI) Pada Siswa Di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(1), 270-275.

Permatasari, T. &. (2022). Scribbling Stage Sebagai Basic Writing Step Untuk Mengembangkan Kemampuan Menulis Anak Usia Dini. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 254-267.

Pongpalilu, F. H. (2023). Perkembangan Pesera Didik: Teori & Konsep Perkembangan Peserta Didik Era Society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Putri, R. D. (2019). Pengaruh Penggunaan Teknik Think Talk Write (TTW) terhadap Keterampilan Menulis Teks Fabel Siswa Kelas VII SMP Negeri 31 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 66-73.

Rahmawati, A. L. (2024). Analisis Kemampuan Menyimak Anak Kelas V SDN 064037, Kecamatan Medan Tembung, Kota Medan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 890-895.

Ramadhan, A. J. (2024). Keterampilan Bahasa Indonesia untuk Kesuksesan Karir di Era Digital. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(2), 2442-2450.

Ramandanu, F. (2019). Gerakan literasi sekolah (GLS) melalui pemanfaatan sudut baca kelas sebagai sarana alternatif penumbuhan minat baca siswa. Mimbar Ilmu, 24(1), 10-19.

Ritonga, S. A. (2016). Komunikasi Interpersonal Guru dan Siswa dalam Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Autis di SLB Taman Pendidikan Islam (TPI). JURNAL SIMBOLIKA Research and Learning in Communication Study, 2(2).

Saputra, D. G. (2024). PELATIHAN PENGEMBANGAN PUBLIC SPEAKING SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN SOFT SKILL. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 4749-4757.

Saragi, S. N. (2024). Peran Lingkungan Keluarga dan Sekolah dalam Mendorong Kemajuan Bahasa Anak Usia Dini dengan Rhotacism: Pendekatan pada Kasus di TK Nurul Muslimin. Jurnal Kewarganegaraan, 8(1), 80-87.

Saras, T. (2024). Mengatasi Tertundanya Perkembangan Bicara: Panduan Praktis untuk Orang Tua dan Profesional Kesehatan. Tiram Media.

Sasmi, N. &. (2022). Analisis Teori Kognitif Jean Piaget Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 4(1), 13-22.

Sukma, E. (2019). Literasi Membaca Puisi Guru SD. Jurnal inovasi pendidikan dan pembelajaran sekolah dasar, 3(1), 65-73.

Sumanto, D. U. (2020). Perkembangan Peserta Didik.

Supantriadii, K. H. (2023). Analisis faktor-faktor rendahnya kemampuan membaca siswa kelas 3 SDN 7 Riau Silip. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3034-3048.

Suriani, A. C. (2021). Pengaruh penggunaan podcast dan motivasi belajar terhadap keterampilan berbicara pada siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 800-807.

Susanto, A. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara.

Wahyuni, S. (2017). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Di Kelompok B RA An-Nida. Jurnal Raudhah, 5(2).

Wardaningsih, A. D. (2023). Pelatihan Public Speaking bagi Siswa SD Genius Asal Papua di Tangerang. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 6, 1-8.

Wari, P. D. (2022). Sinergitas Guru dan Orang Tua dalam Manajemen Proses Pendidikan Anak Usia Dini. Journal of Education Research, 3(1), 28-34.

Downloads

Published

2024-08-29