MODEL PEMBELAJARAN PBL BERBANTUAN MEDIA KONKRIT GELAS HITUNG DALAM PELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15448Keywords:
problem based learning, counting glass concrete media, learning outcomesAbstract
This research aims to improve mathematics learning outcomes through the PBL model using the concrete medium of counting glasses for class I students at SDN Nglanduk 02 Madiun Regency. This research is classroom action research (PTK) which was carried out in 2 cycles. The subjects in this research were 11 class I students. The research results showed that at the pre-action stage it was found that the average student score was only 64.09 and the percentage of completion was only 45.45%. In cycle 1, the students' average score increased to 70. The percentage of students' learning completion also increased by 72.72%. At cycle 2 stage, the results of reflection and evaluation showed that the students' average score also increased again, namely an average score of 83.63 and the percentage of completion had reached 100%.Downloads
References
Afifah, D., & Minsih, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Model Problem Based Learning (Pbl) Dengan Media Benda Konkretpada Siswa Kelas V Sd. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 30. https://doi.org/10.30742/tpd.v3i2.1497
Aini, Z., Wahyudi, & Ngatman. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dengan Media Konkret untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika tentang Bangun Ruang pada Siswa Kelas V SD Negeri 3 Kepil Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(3), 1017–1022. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf
Anindyta, P., & Suwarjo. (2014). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dan Regulasi Diri Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 209. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2720
Anjiani, M. M., & Hasanudin, C. (2023). Peran Guru dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah. Prosiding: Seminar Nasional Daring IKIP PGRI Bojonegoro, 1171–1176.
Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Astuti, Bayu, W., & Aspini. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 243–250. https://doi.org/10.33627/gg.v1i2.179
Bahar, H. M. A., Septiana, I., & Sudadi, S. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Berbantu Media Interaktif dan Benda Kongkret pada Peserta Didik Kelas III SDN Keputran 06. Educatif Journal of Education Research, 4(4), 123–130. https://doi.org/10.36654/educatif.v4i4.254
Fauzia, H. A. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SD. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7(April), 40–47.
Fitria, D., Wahyudi, W., & Salimi, M. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dengan Media Konkret untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika tentang Pecahan pada Siswa Kelas III A SD Negeri Kalipuru Tahun Pelajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v11i3.74606
Kristiani, N., & Prasetyo, Z. K. (2016). Keefektifan Pembelajaran Metematika Melalui Penggunaan Media Benda Konkret Pada Kelas V Sd Timuran. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 163. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.7791
Mulyanti, & Puspitasari, R. D. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Konkret UntukMeningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VSekolah Dasar. Journal of Innovation in Primary Education, 1(2), 170–180. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jipe/article/view/4015
Mussafah, M., & Aprinastuti, C. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas 2 Sd Kanisius Kadirojo. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(3), 98–104. https://doi.org/10.51878/elementary.v3i3.2401
Prananda, G., Friska, S. Y., & Susilawati, W. O. (2021). Pengaruh Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Materi Operasi Hitung Campuran Bilangan Bulat Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains), 9(1), 1–10. https://doi.org/10.25273/jems.v9i1.8421
Pratama, D.K.G & Regina, B. (2023). PENERAPAN MODEL PBL MENGGUNAKAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA KELAS IV SDN NGAGLIK 01 KOTA BATU. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 88–100.
Putri, A.,E & Hendrayana, S. (2022). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA KONKRET DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VI SDN 261 MARGAHAYU RAYA PADA KONSEP VOLUME TABUNG. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 08(2). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders
Radite, L., Suyoto, & Wati, L. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas IV SDN Bendungan. MAJALAH LONTAR, Universitas PGRI Semarang, 35(3).
Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovtif Dalam Kurikulum 2013. AR-ruz Media.
Suarjana, I. M., Pt, N., Riastini, N., & Pustika, I. G. N. Y. (2017). Media Konkret Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. International Journal of Elementary Education, 1, 103–114.
Suartini, N. K. (2020). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Benda Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematka Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 56–60.
Sudiasih, N. W., Dantes, N., & -, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Konkrit Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Disposisi Matematika. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 72–83. https://doi.org/10.23887/jpdi.v2i2.2694
Sukmawati, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas II SDN Wonorejo 01. Glosains: Jurnal Sains Global Indonesia, 2(2), 49–59. https://doi.org/10.36418/glosains.v2i2.21
Wahyuningsih, N. T., Syawaluddin, A., & Dahlan, M. (2021). Penggunaan Media Konkret Dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pinisi Journal PGSD, 1(November), 809–820. https://ojs.unm.ac.id/pjp
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.