UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR MELALUI STRATEGI PEER LESSON MENGGUNAKAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA PADA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15430Keywords:
peer lesson strategy, snakes and ladders media, active learningAbstract
This research was motivated by students' learning activeness which was not yet maximally visible in the learning process. So far, learning has been dominated by the use of the lecture method, with activities more centered on the teacher, so that the peer lesson strategy using snakes and ladders media has become a solution to increase student learning activity. This research aims to increase students' active learning through peer lesson strategies using the snake and ladder game as media. The subjects in this research were class V students with a total of 6 students. The data collection tool used was an observation sheet. The research results showed that the average pre-action student activity was 37.5% only in the fair category, in cycle I it increased to 66.94% in the good category and in cycle II it increased significantly to 83.88% in the very good category.Downloads
References
Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Armia, Vebrianto, R., & Sahlan, M. (2020). Strategi Peer Lessons Solusi Terhadap Masalah Komunikasi Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 3. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/14103
Astiti, N. P. W., & Subagyo, F. M. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ips Tema Sejarah Peradaban Indonesia Kelas V SDN BABATAN 1/456 SURABAYA. Jpgsd, 5(3).
Azzahra, F. (2023). Strategi Pembelajaran Peer Lesson Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 1 Kuala Tungkal. EDU-BIO: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.30631/edubio.v2i1.74
Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.
Dwi, V., & Hafizh, M. (2023). Penerapan Media Ular Tangga Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Kelas IV SDN Pojoksari 1. Jurnal PGSD Indonesia, 9(2), 55.
Endrizalman, Suparmi, & Putri, A. N. (2022). the Effect of a Peer Lessons Type of Strategy on Student Activities and Learning Outcomes on. JOURNAL OF ECONOMIC EDUCATION, MANAGEMENT, SOCIAL AND BUSINESS, 3(1), 1–7. https://ejournal.stkipaisyiyahriau.ac.id/index.php/agregat
Fanani, A. A. (2020). Strategi Peer Lesson Dalam Mata Pembelajaran Alquran-Hadits. Edupedia, 4(2), 31–39. https://doi.org/10.35316/edupedia.v4i2.671
Lestari, I. C. (2021). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Mahaguru : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 79–87.
Lumbantobing, W. L., Silvester, S., & Dimmera, B. G. (2022). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan. Sebatik, 26(2), 666–672. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2170
Nurfauziah. (2020). Implementation Of Peer Lessons Learning Strategy To Improve Students Learning Outcomes Science On Class V SD. Jurnal PAJAR ( Pendidikan Dan Pengajaran ), 4(1), 207–218. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7928
Rahayu, S., & Hidayati, W. N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Bangun Ruang Dan Bangun Datar Pada Siswa Kelas V Sdn Jomin Barat I Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 204. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3854
Relita, D. T., Marganingsih, A., & Ningsih, utari ilhayati. (2017). Tipe Peer Lessons Terhadap Kemampuan. 4(2), 1–12.
Rianita, C. (2022). Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Peer Lessons Pada Siswa Kelas IX C MTs. Negeri 1 Kerinci Tahun Ajaran 2019/ 2020. Jurnal Pendidikan Guru, 4(1). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v4i1.431
Romadon, B. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Strategi Peer Lessons. Edu Aksara: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(2), 16–21. https://doi.org/10.5281/zenodo.7545783
Wibowo, L. A., & Pardede, L. R. (2019). Peran Guru dalam Menggunakan Model Pembelajaran Collaborative Learning terhadap Keaktifan Siswa Dalam Belajar. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1), 201–208.
Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621
Yuliati, E. (2020). Strategi Peer Lessons dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika di Kelas IV MI Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(1), 135–142. https://doi.org/10.14421/jpm.2020.51-15
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.