UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR MELALUI STRATEGI PEER LESSON MENGGUNAKAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA PADA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nurul Wahidah Universitas PGRI Madiun
  • Rosita Ambarwati Universitas PGRI Madiun
  • Lilik Sugiarti SDN Nglanduk 2 Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15430

Keywords:

peer lesson strategy, snakes and ladders media, active learning

Abstract

This research was motivated by students' learning activeness which was not yet maximally visible in the learning process. So far, learning has been dominated by the use of the lecture method, with activities more centered on the teacher, so that the peer lesson strategy using snakes and ladders media has become a solution to increase student learning activity. This research aims to increase students' active learning through peer lesson strategies using the snake and ladder game as media. The subjects in this research were class V students with a total of 6 students. The data collection tool used was an observation sheet. The research results showed that the average pre-action student activity was 37.5% only in the fair category, in cycle I it increased to 66.94% in the good category and in cycle II it increased significantly to 83.88% in the very good category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Armia, Vebrianto, R., & Sahlan, M. (2020). Strategi Peer Lessons Solusi Terhadap Masalah Komunikasi Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 3. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/14103

Astiti, N. P. W., & Subagyo, F. M. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ips Tema Sejarah Peradaban Indonesia Kelas V SDN BABATAN 1/456 SURABAYA. Jpgsd, 5(3).

Azzahra, F. (2023). Strategi Pembelajaran Peer Lesson Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 1 Kuala Tungkal. EDU-BIO: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.30631/edubio.v2i1.74

Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.

Dwi, V., & Hafizh, M. (2023). Penerapan Media Ular Tangga Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Kelas IV SDN Pojoksari 1. Jurnal PGSD Indonesia, 9(2), 55.

Endrizalman, Suparmi, & Putri, A. N. (2022). the Effect of a Peer Lessons Type of Strategy on Student Activities and Learning Outcomes on. JOURNAL OF ECONOMIC EDUCATION, MANAGEMENT, SOCIAL AND BUSINESS, 3(1), 1–7. https://ejournal.stkipaisyiyahriau.ac.id/index.php/agregat

Fanani, A. A. (2020). Strategi Peer Lesson Dalam Mata Pembelajaran Alquran-Hadits. Edupedia, 4(2), 31–39. https://doi.org/10.35316/edupedia.v4i2.671

Lestari, I. C. (2021). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Mahaguru : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 79–87.

Lumbantobing, W. L., Silvester, S., & Dimmera, B. G. (2022). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan. Sebatik, 26(2), 666–672. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2170

Nurfauziah. (2020). Implementation Of Peer Lessons Learning Strategy To Improve Students Learning Outcomes Science On Class V SD. Jurnal PAJAR ( Pendidikan Dan Pengajaran ), 4(1), 207–218. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7928

Rahayu, S., & Hidayati, W. N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Bangun Ruang Dan Bangun Datar Pada Siswa Kelas V Sdn Jomin Barat I Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 204. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3854

Relita, D. T., Marganingsih, A., & Ningsih, utari ilhayati. (2017). Tipe Peer Lessons Terhadap Kemampuan. 4(2), 1–12.

Rianita, C. (2022). Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Peer Lessons Pada Siswa Kelas IX C MTs. Negeri 1 Kerinci Tahun Ajaran 2019/ 2020. Jurnal Pendidikan Guru, 4(1). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v4i1.431

Romadon, B. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Strategi Peer Lessons. Edu Aksara: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(2), 16–21. https://doi.org/10.5281/zenodo.7545783

Wibowo, L. A., & Pardede, L. R. (2019). Peran Guru dalam Menggunakan Model Pembelajaran Collaborative Learning terhadap Keaktifan Siswa Dalam Belajar. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1), 201–208.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621

Yuliati, E. (2020). Strategi Peer Lessons dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika di Kelas IV MI Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(1), 135–142. https://doi.org/10.14421/jpm.2020.51-15

Downloads

Published

2024-08-25