PERAN MANAJERIAL KEPALA SEKOLAH DAN STAF PENGAJAR DALAM REALISASI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DI SD

Authors

  • Sarda Nuria Universitas Negeri Padang
  • Lisa Adlini Universitas Negeri Padang
  • Nurhizrah Gustituati Universitas Negeri Padang
  • Hadiyanto Hadiyanto Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15100

Keywords:

School Based Management, Managerial Principal, Teaching Staff

Abstract

This study aims to discuss the managerial role of school principals and teaching staff in the implementation of School Based Management (MBS) at the Elementary School (SD) level. School-based management is an approach that provides schools with greater autonomy in management and decision making, with the aim of improving the quality of education. School principals play an important role as visionary leaders, resource managers, decision makers, and drivers of innovation. Meanwhile, teaching staff act as curriculum implementers, school policy supporters, collaborators and learning evaluators. Effective collaboration and communication between school principals and teaching staff is the key to success in realizing school-based management. Through this managerial role, school principals and teaching staff can create a conducive learning environment and contribute to improving the quality of education in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2017). Perkembangan Teknologi Pembelajaran Dan Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Manajemen Kependidikan Dan Keislaman, 6(1), 69–83.

Anggraini, M. C., & Kristin, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Permainan Monopoli untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4207–4213. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1015

Aspi, M. (2022). Profesional Guru dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2), 291–300. https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.35

Dewi, R. P., & Gunansyah, G. (2014). Penerapan metode pembelajaran role playing untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1–10. https://doi.org/https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/12216

Hartati, D. (2023). Pemberdayaan Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan: Studi Kasus Implementasi Inisiatif Sekolah Mandiri. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(6), 9–18.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 121–125. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.622

Junindra, A., Nasti, B., Rusdinal, R., & Gistituati, N. G. (2022). Manajemen Berbasis Sekolah (Mbs) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(1), 88–94. https://doi.org/10.37301/cerdas.v10i1.124

MARLIANI, L. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 125–133. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v1i2.802

Maryamah, E. (2016). PENGEMBANGAN BUDAYA SEKOLAH. 2(02), 86–96.

Mubarok, H. (2023). Studi Literatur Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Konteks Pedagogi. Jurnal Ilmu Pendidikan Nasional (JIPNAS), 1(1), 01–07. https://doi.org/10.59435/jipnas.v1i1.45

Muhammad, S., & Rahman, M. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah Dasar Islam Insan Kamil Bacan Kabupaten Halmahera Selatan. Jurnal Edukasi, 15(1), 610–620. https://doi.org/10.33387/j.edu.v15i1.279

Nur Utami, K., & Mustadi, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Tematik Dalam Peningkatan Karakter, Motivasi, Dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 14–25. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.15492

Nurillahwaty, E. (2021). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123–133. https://doi.org/https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika

Pendidikan, J. W., Safitri, T. N., Hermawan, D., Husna, A. F., Sobri, A. Y., & Malang, U. N. (2022). https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/jwp STRATEGI PEMBERDAYAAN GURU DALAM MENINGKATKAN AKUNTABILITAS SEKOLAH (Studi Kasus SMK Utama Kepanjen). 9(2), 163–170.

Safitri, J., Aliyyah, R. R., & Gaffar, A. (2022). Implementasi Kurikulum dalam Manajemen Berbasis Sekolah sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. E-Journal Skripsi, 5(2), 141–154.

Sulaeman, M. (2022). Urgensi Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah Di Lembaga Pendidikan Islam. Realita : Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 16(1), 1–19. https://doi.org/10.30762/realita.v16i1.674

Suryadi, S. (2019). Peranan Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Kegiatan Pembelajaran Dan Perkembangan Dunia Pendidikan. Jurnal Informatika, 3(3), 9–19. https://doi.org/10.36987/informatika.v3i3.219

Wangge, Y. S., & Sariyyah, N. (2022). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Gambar Tarian Gawi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1906–1913. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2166

Widodo, W., Sriyono, H., Studi, P., & Konseling, B. (2020). STRATEGI PEMBERDAYAAN GURU DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. 7(1), 7–12.

Zulaikha, S. (2012). Urgensi Manajemen Berbasis Madrasah Responsif Gender. Jurnal Ilmuah Manahij, I(22), 40–52. https://doi.org/http://www.suaramerdeka.com

Downloads

Published

2024-08-23

Most read articles by the same author(s)