EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEGAK BERSAMBUNG SISWA KELAS II SDN 20 CAKRANEGARA

Authors

  • Nurinayah Nurinayah Universitas Mataram
  • Siti Rohana Hariana Intiana Universitas Mataram
  • Dyah Indraswati Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14628

Keywords:

discovery learning model, cursive writing skills

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the discovery learning model in improving the cursive writing skills of second-grade students at SDN 20 Cakranegara. The research design used in this study is a quasi-experimental design with a nonequivalent control group. The population of this study consists of 40 second-grade students at SDN 20 Cakranegara. The data collection technique used in this study is a pretest-posttest assessment of students' cursive writing skills using performance-based tasks and the implementation of the learning process. Descriptive statistical analysis is used in this study. The results of this study indicate that the discovery learning model is effective in improving the cursive writing skills of second-grade students at SDN 20 Cakranegara, as evidenced by the N-Gain test result of 63.61 with a moderate interpretation of cursive writing skills improvement. Therefore, it can be concluded that the discovery learning model is effective in enhancing the cursive writing skills of second-grade students at SDN 20 Cakranegara.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, E., & Susilawati, N. (2017). Efektivitas model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan menulis tegak bersambung siswa kelas II sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 1(1), 1-12.

Arviyana, D. (2017). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap pemahaman konsep ciri khas (karakteristik) dan klasifikasi hewan. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3(2), 184-191.

Bao, X., Xu, Z., & Zhang, J. (2006). Penilaian Hasil Belajar. Beijing Normal University Press.

Depdiknas. (2019). Kurikulum 2013, buku guru tema 6: merawat hewan dan tumbuhan, subtema 4: merawat tumbuhan. Jakarta: Kemendikbud.

Febrianti, R. (2017). Manfaat belajar menulis tegak bersambung bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1), 17-24.

Elina, R., & Kosmajadi, E. (2020). Pengembangan Tes Essay Berbasis HOTS untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 13(2), 124-136.

Fajri, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap hasil belajar biologi siswa kelas XI SMA Negeri 10 Padang. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 5(1), 65-72.).

Fitriyah, I., Fitriyani, F., & Mulyani, I. (2017). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan berpikir kritis siswa pada materi pokok sistem gerak manusia di kelas XI IPA SMA Negeri 12 Semarang. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 243-250.

Gustia, R., Riska, & Dessi, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Fisika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 20 Padang Panjang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika (JIPF), 7(1), 1-8

Hanida, N. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi pokok sistem peredaran darah manusia di kelas XI IPA SMA Negeri 13 Semarang. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 10-18.

Iqlima Wardani, H. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan menulis teks eksposisi siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Cikarang Utara. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 251-257.

Ibrahim, H., Supandi, S., & Sutikno, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 25(1), 1-12

Khairunnisa. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Tegak Bersambung Siswa Kelas II SD dengan Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1-10.

Nurhayati, N., & Ervianty. (2020). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan menulis huruf tegak bersambung anak usia 7-8 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 191-200.

Mahardini, A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish

Maulani, S. &. (2022). Metode Keterampilan Menulis Tegak Bersambung. Jurnal Basicedu, 6(4), 7020-7028.

Mawardi, R. a. (2021, Mei). Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 Sd. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6, 139-141.

Rusman (2018). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan berpikir kritis siswa pada materi pokok gerak lurus di kelas X SMA Negeri 1 Cikarang Utara. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 1-8.

Sari, N (2018) Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan menulis teks eksposisi siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Cikarang Utara. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 251-257.

Tiara takwani, effy mulyasari, kuarnigsih. (2019) Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 25(1), 1-12

Widiasmoro, Y. (2017). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi pokok sistem pencernaan manusia di kelas XI IPA SMA Negeri 12 Semarang. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 209-216.

Downloads

Published

2024-06-01