PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STAD TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS III DI SD MUHAMMADIYAH 1 BANGKALAN

Authors

  • Zilfa Nabillah STKIP PGRI Bangkalan
  • Ihwan Firmansyah STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14358

Keywords:

STAD, Interests, Learning Outcomes, PPKN

Abstract

This research aims to determine whether there is an influence between student interest and learning outcomes in using the STAD (student teams achievement division) model in class III civics subjects at SD Muhammadiyah 1 Bangkalan. The problems that exist in schools can be seen that in teaching Civics, cultural diversity material in class III still uses the lecture method, which makes students feel bored and find it difficult to understand the material presented by the teacher. The method used in this research is the pretest and posttest experimental method. In this research, the sample used was a saturated sample, namely all 24 students. The place where this research was conducted was SD Muhammadiyah 1 Bangkalan. In this technique, data collection uses data in the form of observations, tests and documentation. The instrument in this research is to use a test in the form of multiplechoice questions to determine student learning outcomes and observation sheets to determine student activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adib, H. S. (2017). Teknik Pengembangan Instrumen Penelitian Ilmiah di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Sains Dan Teknoogi, 139–157.

Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019

Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(2), 52–60. https://doi.org/10.31539/spej.v2i2.727

Djalal, F. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. Jurnal Dharmawangsa, 2(1), 31–52.

Fahmeyzan, D., Soraya, S., & Etmy, D. (2018). Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa Senggigi dengan Menggunakan Skewness dan Kurtosi. Jurnal VARIAN, 2(1), 31–36. https://doi.org/10.30812/varian.v2i1.331

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Hazmiwati. (2018). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD, Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7(1), 178–184.

Herman, S., Studi, P., Mesin, T., Mesin, J. T., Teknik, F., Sriwijaya, U., Saputra, R. A., IRLANE MAIA DE OLIVEIRA, Rahmat, A. Y., Syahbanu, I., Rudiyansyah, R., Sri Aprilia and Nasrul Arahman, Aprilia, S., Rosnelly, C. M., Ramadhani, S., Novarina, L., Arahman, N., Aprilia, S., Maimun, T., … Jihannisa, R. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN BAGI MANUSIA Oleh. Jurusan Teknik Kimia USU, 3(1), 18–23.

Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan PendidikanKarakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 116–119.

Nuraeni, S. E., Afghohani, A., & Exacta, A. P. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 6(2), 1–5. https://doi.org/10.53565/pssa.v6i2.180

Pandingan, E. F., Pasaribu, E., & Silalahi, M. V. (2022). Pengaruh Media Interaktif Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Tema 1 Subtema 2 UPTD SD Negeri 122353 Pematangsinantar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1707–1715.

Pangalila, T. (2017). PENINGKATAN CIVIC DISPOSITION SISWA MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN ( PKn ). 7, 91–103.

Rindiai, D. E., Oktaviani, S., Kurniawan, F., Nurdianingsih, N., Hebron, G., Wicaksono, A., Hendras, Y., & Dokumen, L. (2000). Statistik Parametrik. Panduan TA Dengan SPSS, 1–30.

Salam, R. (2017). Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Pembelajaran IPS. Harmony, 2(1), 7–12.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Wahyu, M. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Didactica : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 57–63. https://doi.org/10.56393/didactica.v2i2.1152

Zulfikar, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpk.v6i1.1171

Downloads

Published

2024-06-10