ANALISIS STANDAR PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN DASAR

Authors

  • Siti Khodijah Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Winda Apriani Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Dela Afni Putri Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Nasrul Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14313

Keywords:

basic education, learning, process standards

Abstract

This article aims to examine the standards of the learning process in basic education. The method used is a literature review by examining various sources such as books, journals and related government regulations. The research results show that process standards include planning, implementation, assessment and supervision of the learning process. Learning in elementary schools must be interactive, inspiring, fun, challenging and motivating for students. Each educational unit is required to prepare learning plans, carry out learning processes, and carry out evaluations to increase the effectiveness of achieving graduate competencies. Keywords: Process Standards, Learning, Basic Education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardilasari, H. E. (2017). Landasan Pendidikan Pentingnya Standar Proses Pendidikan, Model Pembelajaran Dan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Skripsi Sarjana.

Hidayat, T., & Kosasih, A. (2019). Analisis Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Pai Di Sekolah. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 45–69.

Ikhwan, W. K. (2015). Implementasi Standar Isi, Standar Proses, Standar Lulusan Sebagai Standar Mutu Pendidikan Mts Negeri Di Kabupaten Tulungagung. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 4(1), 16–22.

Ilhami, R., & Syahrani, S. (2021). Pendalaman Materi Standar Isi Dan Standar Proses Kurikulum Pendidikan Indonesia. Educational Journal: General And Specific Research, 1(1), 93–99.

Ismail, M. I., & Hasan, A. H. (2022). Implementasi Standar Proses Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar Swasta Terpadu Bani Rauf Kabupaten Gowa. Inspiratif Pendidikan, 11(1), 85–100.

Nasution, M. (2018). Konsep Standar Proses Dalam Pembelajaran Matematika. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 6(01), 120–138.

Oktaviani, N. M., & Wulandari, I. (2019). Implementasi Standar Proses Dalam Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 180–187.

Puspitasari, H. (2017). Standar Proses Pembelajaran Sebagai Sistem Penjaminan Mutu Internal Di Sekolah. Muslim Heritage, 2(2), 339–368.

Rohiani, D. (2020). Kajian Tentang Standar Proses Dalam Perencanaan Dan Pelaksanaan Pembelajaran Sekolah Dasar. Bada’a: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 147–163.

Rusman, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.

Sakban, S., Abunawas, A., Alinna, A., Juliana, J., Khairunnisya, K., & Indah, R. T. (2022). Implikasi Kebijakan Tentang Proses Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar Juara Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(5), 6219–6225.

Sakdiah, H., & Syahrani, S. (2022). Pengembangan Standar Isi Dan Standar Proses Dalam Pendidikan Guna Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Sekolah. Cross-Border, 5(1), 622–632.

Siregar, P. S., Marta, E., Efendi, R., Hasrijal, H., & Sari, N. T. (2022). Implementasi Pembelajaran Tematik Dalam Pencapaian Standar Proses Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 540–551.

Sobarningsih, N., Sugilar, H., & Nurdiansyah, R. (2019). Analisis Implementasi Standar Proses Pembelajaran Guru Matematika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 67–84.

Syupriyanti, L., Marsidin, S., & Sabandi, A. (2020). Kebijakan Standar Proses Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 134–143.

Downloads

Published

2024-06-01