PENGARUH VIDEO PENDEK YOUTUBE TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP IPA SISWA DI SMPN 1 PRAYA TIMUR

Authors

  • Embun Sapira Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia
  • Muhlis Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia
  • I Putu Artayasa Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13420

Keywords:

Understanding Science Concepts, Short Videos, YouTube

Abstract

The learning process at SMP Negeri 1 Praya Timur is still monotonous, making some students not interested in studying both when receiving learning material during the pandemic and after the pandemic. This research aims to determine whether there is a difference in the understanding of science concepts of students at SMPN 1 Praya, who take part in learning using short YouTube videos and students who take part in learning without using short YouTube videos. This type of research is a quasi exsperiment with a nonequivalent control group design. The population in this study were Class VIII students at SMP Negeri 1 Praya Timur. With a sample of 64 students who were then divided into 2 classes, namely the experimental class and the control class. The results of the hypothesis test also show a sig value. (2-tailed) is smaller than α, namely 0.009 ˂ 0.05, which means that there is a difference between students' understanding of science concepts at SMPN 1 Praya Timur, who take part in learning using short YouTube videos and students who take part in learning without using short YouTube videos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiningsih. (2015). Video Sebagai Alternatif Media Pembelajaran dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Pancaran, 4 (1), 55-68.

Annisa dan Ernawati. (2020). Pengaruh Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri Di Kota makassar. Jurnal Binomial, 3 (1).

Arham, Mutmainnah. (2020). Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran. Diakses dari laman https://www.academia.edu/43660143/. Pada hari Rabu, 8 September 2021.

Artayasa, I.P, Muhlis, Sukarso, Aa. Hadiprayitno, Gito. (2022). Penyuluhan Pemanfaatan Video Animasi Untuk Pembelajaran Selama Pandemi Covid-2019 di SMPN 3 Mataram. Jurnal PEPADU, 3 (1).

Busdayu, Z. A., Artayasa, I P., dan Kusmiyati, K. (2021). The effect of implementation of animated video on online learning during the covid-19 pandemic on students science learning outcomes. Jurnal Pijar MIPA 16(4), 498-504. DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpm.v16i4.2724

CNN. (2015). YouTube dalam Angka-Angka. Diakses dari laman https://www.cnnindonesia.com/teknologi/2015021414354418532127/youtube dalamangka-ang. Pada hari Rabu, 8 September 2021.

Fatmawati, A., Nofisulastri, N., Adawiyah, S. R., & Devi, N. S. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Biologi dengan Menggunakan Media Youtube di MA Annajah Ponpes Al Halimy Sesela. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 6(1), 58. Diakses dari laman https://doi.org/10.33394/bjib.v6i1.2366.

Faiqah, fatty, Muh. Nadjib, Andi Subhan Amir. (2016). Youtube Sebagai Sarana Komunikasi Bagi Komunitas Makassar Vidgram. Jurnal Komunikasi KAREBA, 5 (2), 260-272.

Firman dan Sari Rahayu Rahman. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19 di Indonesian. Journal of Education Science (IJES), 02 (02), 81-89.

Handayeni, T., Artayasa, I P., dan Rasmi, D. A. C. (2021). Developing online learning video based on the science technology society (STS) to improve biology learning outcomes. Jurnal Pijar MIPA, 16(4), 473-478. DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpm.v16i4.2794

Iwantara, I., Sadia, I., & Suma, I. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube dalam Pemahaman Konsep Siswa e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA Undang-Undang Nomor 20 Tahun adalah usaha sa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha,Volume 4.

Mahyidin. (2020). Pengaruh Youtube Terhadap Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Biologi Pada Peserta Didik Kelas X IPA di SMAN 1 Ciampel. Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru. Vol. 1 (2).

Mujianto, Haryadi. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian, 5 (1), 135-159.

Pratiwi, B., & Puspito Hapsari, K. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 282. Diakses dari laman https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.24238. Pada hari kamis, 9 september 2021.

Setiawati, G. A. D., & Ekayanti, N. W. (2020). Potret Pembelajaran Menggunakan Whatsapp , Google Classroom, dan Youtube di Masa Pandemi COVID-19. Percepatan Penanganan COVID-19 Berbasis Adat Di Indonesia, 225–230.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RD. Bandung: Alfabeta

Tafonao, Talizaro. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2 (2), 103-114.

Downloads

Published

2024-04-28