PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA DENGAN MEMANFAATKAN POJOK BACA PADA SISWA KELAS III SDK BUUBEI

Authors

  • Lidia Natalia Menge PGSD STKIP Citra Bakti
  • Pelipus Wungo Kaka PGSD STKIP Citra Bakti
  • Dek Ngurah Laba Laksana PGSD STKIP Citra Bakti
  • Yohanes Vianey Sayangan PGSD STKIP Citra Bakti

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12981

Keywords:

Literacy Skills, Reading, Reading Corner

Abstract

This research aims to explore and test the use of reading corners in improving reading literacy skills in class III students at SDK Buubei, Ende District, Ende Regency. This research used classroom action research involving 18 class III students at SDK Buubei. The data collection method used by researchers is the test method. After the data is collected, the data is then analyzed using quantitative descriptive analysis. The results of the research show that the use of reading corners can significantly improve reading literacy skills in class III students at SDK Buubei. This can be seen based on the results of data analysis before the action showing that the average reading literacy ability is 58.33 with a reading skill presentation of 58.33%, classical completeness of 27.78%, and is in the sufficient category. Meanwhile, the results of data analysis after the action showed that the average learning outcome was 71.67, with a reading skill presentation of 71.67%, classical completeness of 83.33%, and being in the good category. Based on data analysis before the action and after the action, it can be concluded that there was an increase in the average reading literacy ability from before the action to after the action by 13.34%, while the increase in classical completion before the action to after the action was 55.55%. Thus, it can be concluded that the use of reading corners can improve the reading literacy skills of class III students at SDK Buubei.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriani, E. D., Masfuah, S., & Roysa, M. (2021). Analisis Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(3), 21-27.

Andira, P. A., Utami, A., Astriana, M., & Walid, A. (2022). Analisis Minat Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(1).

Aswat, H., Nurmaya, G., & Lely, A. (2020). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Kelas Terhadap Eksistensi Dayabaca Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 70-78.

Budiharto, B., Triyono, T., & Suparman, S. (2018). Literasi sekolah sebagai upaya penciptaan masyarakat pebelajar yang berdampak pada peningkatan kualitas pendidikan. SEUNEUBOK LADA: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 5(2), 153-166.

Dafit, F., & Ramadan, Z. H. (2020). Pelaksanaan program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1429-1437.

Elendiana, M. (2020). Upaya meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 54-60.

Faiz, A. (2022). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Menanamkan Minat Baca Siswa Kelas 3 Di SDN 1 Semplo. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 58-66.

Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Kaka, P.W., Meze, K.D., Sayangan, Y.V., Qondias, D., Bhoke, W., Dopo, F., Wangge, M.C.T., Lawe, Y.U. (2023). Modul Pembelajaran Bahasa dan Literasi Dasar Berbasis Bahasa Ibu di Kelas Awal dan Transisi Ke Bahasa Indonesia. Pekalongan: NEM -Anggota IKAPI.

Pangestu, R. (2019). Meningkatkan Minat Membaca dengan menggunakan media gambar berseri pada siswa kelas II SD. BASIC EDUCATION, 8(1), 43-53.

Parnawi, A. (2020). Penelitian tindakan kelas (classroom action research). Deepublish.

Putri, A., Rambe, R. N., Nuraini, I., Lilis, L., Lubis, P. R., & Wirdayani, R. (2023). Upaya peningkatan keterampilan membaca di kelas tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(2), 51-62.

Ramadhanti, N. N., & Julaiha, S. (2020). Pemanfaatan sudut baca dalam meningkatkan minat baca siswa di madrasah ibtidaiyah negeri 2 samarinda. Jurnal Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Borneo, 1(1), 39-46.

Riana, R., & Gulo, L. (2022). Peningkatan Kemampuan Mengidentifikasi Teks Ulasan Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Scramble. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 537-543.

Rofidah, R., Junus, M., & Hakim, A. (2020). Analisis Perbandingan Buku Teks Fisika Siswa SMA Kelas XI Antara Buku Sekolah Elektronik (BSE) dan Buku Non BSE Ditinjau Pada Komponen Kelayakan Isi, Penyajian Materi Ajar, Penyajian Pembelajaran, dan Kebahasaan. Jursnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 1(02), 97-104.

Rohman, S. (2018). Membangun budaya membaca pada anak melalui program gerakan literasi sekolah. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 151-174.

Rokmana, R., Fitri, E. N., Andini, D. F., Misnawati, M., Nurachmana, A., Ramadhan, I. Y., & Veniaty, S. (2023). Peran Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 129-140.

Saputri, A. E., & Rochmiyati, S. (2024). PEMANFAATAN POJOK BACA DALAM MENUMBUHKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(1), 255-267.

Sari, P. A. P. (2020). Hubungan literasi baca tulis dan minat membaca dengan hasil belajar bahasa indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 141-152.

Savitra, N. (2022). Pemanfaatan Pojok Baca Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Kelas VA Pada MIN 4 Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).

Seniani, N. W., Numertayasa, I. W., & Sudirman, I. N. (2023). Pemanfaatan Pojok Baca Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa di SD Negeri 1 Menanga. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 5(1), 17-23.

Downloads

Published

2024-03-13