PENINGKATAN LITERASI MEMBACA DENGAN PENDEKATAN MULTILINGUAL PADA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Delsiana Ina Bani Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti
  • Maria Patrisia Wau Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti
  • Pelipus Wungo Kaka Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti
  • Yosefina Uge Lawe Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13225

Keywords:

Literasi, Pendekatan Pembelajaran,Multilingual

Abstract

This research aims to improve reading literacy skills with a multilingual approach in grade III elementary school students. The type of research used is classroom action research (PTK) using the Kemmis and McTaggar design. The research subjects were 15 Class III SDK Joge students, consisting of 9 women and 6 men. Data collection techniques use interviews, direct observation, and documentation. In addition, this classroom action research was carried out in two cycles and went through several stages such as planning, action, observation, and reflection. The research results are based on the results of tests carried out in cycle I and cycle II, namely cycle I got an average of 43% and in cycle II there was an average increase of 74%. An increase of 31% from cycle I to cycle II shows that the use of learning pendekatan through a multilingual approach can be an effective means of improving reading literacy skills. Even though the research results show the effectiveness of using multilingual pendekatan, continuous evaluation, and improvement are needed in order to overcome limitations for students who experience problems related to reading literacy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpian, Y., & Wulan Anggraeni, S. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN BAGI MANUSIA. Jurna Buana Pengabdian, 1(1), 66–72. https://doi.org/https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581

Aqib, Z., & Chotibuddin, M. (2018). Teori dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas: (PTK). Deepublish

Batubara, H. H. (2020). PENDEKATAN PEMBELAJARAN EFEKTIF. FATAWA PUBLISHING.

Divan, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Budaya Lokal Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3.

Fitriana, E., & Ridlwan, M. K. (2018). Pembelajaran transformatif berbasis literasi dan numerasi di sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8, 1284–1291. https://doi.org/https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i1.11137.

Gimatdinova, F. (2021). Benefits of learning a foreign language at an early age. Journal of International Social Research, April. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2622

Hidayah, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan Pendekatan Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 59–66. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30595/dinamika.v7i1.918

Kamardana, G., Lasmawan, I. W., & Suarni, N. K. (2021). Efektivitas Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Hasil Belajar Di Kelas V Sekolah Dasar. X. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i1.264

Kaka, P.W., & Meka, M. (2020). Pengembangan pembelajaran tematik berkearifan lokal dengan media mind maping untuk meningkatkan keterampilan dasar siswa sekolah dasar Kabupaten Nagekeo-Flores. Jurnal Inklusi P4TK TK dan PLB, 1(3), 79-90. Kata, F., Laksana, D.N.L., & Ngura, E.T. (2022). Analisis konten dan konteks budaya lokal Nagekeo yang diintegrasikan dalam pembelajaran anak usia dini. Jurnal Citra Pendidikan, 2(4), 65-78. https://doi.org/10.38048/jcp.v2i4.925

Megantara, K., & Bs, W. (2021). Pembiasaan Membaca dalam Pelajaran Bahasa Indonesia melalui Gerakan Literasi Sekolah Pendahuluan Aktifitas membaca merupakan bagian dari kegiatan dalam dunia literasi . Literasi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 7(2), 383–390. https://doi.org/https://doi.org/10.30605/onoma.v7i2.1230.

Mindaudah. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Awal Dengan Bantuan Pendekatan Gambar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Auntuk Anak Usia Sekolah Dasar Di Mi Muhammadiyah I Jombang Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2, 1670–1677. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v2i3.143

Oktaviani, L., Rohana, S., Intiana, H., & Setiawan, H. (2022). Hubungan Pengelompokan Level Literasi terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas II SDN 1 Beleka Tahun Ajaran 2021 / 2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7, 330–336. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.467

Oktaviyanti, I., Amanatulah, D. A., & Novitasari, S. (2022). Analisis Pengaruh Pendekatan Gambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5589–5597. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2719

Rahman, E. S., Sari, T. T., Meita, N. M., & Wiraraja, U. (2019). Pengembangan Buku Saku Tematik Sd Berbasis Kearifan Budaya Lokal.

Setiawan, D. (2018). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya Impact of Information Technology Development and Communication on Culture. 4(1), 62–72. https://doi.org/https://doi.org/10.31289/simbollika.v4i1.1474.

Sudiana, N. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Sukasada Tahun Pelajaran 2017 / 2018 Melalui Gerakan Literasi Sekolah dengan Pocari dan Puding. Journal of Education Action Research, 4(1), 10–16. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jear.v3i4.23075

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(April), 29–39. https://doi.org/https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Wero, L., Ngurah, D., Laksana, L., & Lawe, Y. U. (2021). Integrasi Konten dan Konteks Budaya Lokal Etnis Ngada dalam Bahan Ajar Multilingual untuk Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(3), 515–522. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i3.40867

Yohana Aurelia Nay, Wau, M. P., Sayangan, Y. V., & Noge, M. D. (2024). Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Kelas IV SDK Wolomeli. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 273-280. https://doi.org/10.58230/27454312.461

Downloads

Published

2024-03-31