PENINGKATAN LITERASI MEMBACA MELALUI TEKNIK STORY TELLING BERBASIS BAHASA IBU PADA SISWA KELAS V SDK MAJAMERE

Authors

  • Maria Magdalena Dhera Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Pelipus Wungo Kaka STKIP Citra Bakti
  • Maria Desidaria Noge Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Yohanes Vianey Sayangan Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.22390

Keywords:

Reading Literacy, Story Telling, Mother's Language.

Abstract

ABSTRACT This research aims to determine the results of applying mother tongue-based story telling techniques in increasing reading literacy in class V students at SDK Majamere. The type of research used is classroom action research (PTK) which consists of 4 stages, namely planning, action, observation and reflection.  The subjects in this research were 19 grade V students at SDK Majamere and the object of the research was increasing reading literacy through story telling techniques based on their mother tongue. The data collection methods used in this research are observation, tests and documentation. In this research, a posttest instrument was used which was carried out in two cycles, namely cycle I and cycle II. Data was analyzed using quantitative data to determine the posttest results, while qualitative data was used to analyze the observation sheet. The results showed a significant increase from cycle I to cycle II. In cycle I the average class score was still low with an average of 40.27 and a completion percentage of 21.06%. In the implementation of cycle II, the results increased, namely a class average of 85.78 and a completion percentage of 78.94% with an increase in the class average from cycle I to cycle II of 45.51.  Story telling techniques based on mother tongue can be said to be effective in increasing students' reading literacy and deepening understanding of the content of the texts they read.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. Aritonang, B. D., Citra, I. A., Ningsih, N. P. D. T., & Nuriasih, K. A. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi Anak SD Melalui Metode Bercerita. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Linguistic dan Sastra, 1(1), 297-309.

Dhiu, F., Qondias, D., Kaka, P. W., Awe, E. Y. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Bahasa Ibu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 9(1), 167-181.

Elopere, N., Giban, Y. (2024). Strategi Guru Meningkatkan Kemampuan Literasi Melalui Bahasa Ibu Terhadap Peserta Didik. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 6(2), 272-282.

Etty, Nurli, Untung, Ais. (2020). Penggunaan Bahasa Ibu Dalam Pembelajaran Literasi Dasar di Kelas Awal. Pusat Penelitian Kebijakan Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Febrina, A. (2021). Penerapan Metode Story Telling Untuk Meningkatkan Percaya Diri Dan Kemampuan Berbicara Siswa. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(1), 88-89.

Firanty, R. M., Dayu, D. P. K., Mayangsari, N. (2024). Upaya Meningkatkan Literasi Membaca Melalui Teknik Bercerita Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(5), 998-1008.

Haris, A., Pahar, R., Yusra, H. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Google Classroom Terhadap Kemampuan Literasi Baca Tulis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 22 Kota Jambi. (Doctroral Dissertation, Universitas Jambi).

Hermawan, R., Rumal, N., Solehun. (2020). Pengaruh Literasi Terhadap Keterampilan Membaca Pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda, 2(1), 56-63.

Hidayah, D. N. Hawie A. S., Aji, A. A.B., Lestari, E. U., Rasiyd, A. Z., Barida, M., Prasetiya, A. F. (2023). Pelatihan Literasi Dengan Metode Story Telling Untuk Menumbuhkan Minat Baca Anak-Anak TPA Khasan Yahya. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdin.

Hoerudin, C. W. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Metode Bercerita. Jurnal Al-Amar, 2(2), 121-132.

Ibda, H. (2017). Gerakan Metal (Membaca Artikel) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Kritis Guru MI. Magistra, 8(1), 17-43.

Ismiani, P., Mustika, I., Sahmini, M. (2020). Penggunaan Bahasa Ibu Dalam Keterampilan Berbicara Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(5), 767-773.

Kaka, P. W., Meze, K. D., Sayangan, Y. V., Qondias, D., Bhoke, W., Dopo, F. Wangge, M. C. T., Lawe, Y. U. (2023). Modul Pembelajaran Bahasa dan Literasi Dasar Berbasis Bahasa Ibu di Kelas Awal dan Transisi Ke Bahasa Indonesia. Pekalongan, Jawa Tengah: NEM-Anggota IKAPI.

Kaka, P. W. (2021). Terampil Berbahasa Indonesia Berorientasi Kesantunan Berbahasa Indonesia dan Harmoni Sosial. Provinsi Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Lawe, Y. U., Laksana, D. N.L., Noge, M. D., Ngura, E. T., Nafsia, A., Kaka, P. W. (2024). Pelatihan Dan Pendampingan Mendesain Pembelajaran Berbasis Bahasa Ibu Sebagai Bahasa Transisi Untuk Kemampuan Literasi Siswa Bagi Guru UPTD SDN Sobo. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Pendidikan Dan Teknologi Masyarakat, 2(1), 62-68.

Mawaddah. (2024). Literasi Membaca Dan Menulis Serta Pembelajarannya Pada Anak Usia Dini. Damhil Education Journal, 4(1), 15-22.

Nafisawati, R., Sa’dullah, A., Zakaria, Z. (2023). Penerapan Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membca Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas II Madraah Ibtidiyah. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidiyah, 5(2).

Nasem, N. (2021). Penerapan Metode Probing Promting Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran. Jurnal Tahsinia, 2(1), 47-57.

Navida, I., Rasiman, Prasetyioati, D., Nuriafuri, R. (2023). Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Pada Muatan Bahasa Indonesia Kelas III Di Sekolah Dasar. Jurnal Education, 9(2).

Noge, M. D., Laksana, D. N. L., Awe, E.Y., Lawe, Y. U., Wau, M. P., Kaka, P. W., Sayangan, Y. V., Bhoke, W., Ngura, E. T., Nafsia, A., Fono, Y. M., Kua, M.Y. (2024). Pendampingan Survey Pemetaan Literasi Dasar Bagi Sekolah Dasar Mitra Di Kecamatan Golewa. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 5(2), 581-595.

Nurbaeti, Mayasari, A., Arifudin, O. (2022). Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsinia. 3(2). 98-106.

Prasetya, A. E. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Membaca Siswa Kelas V Dari Persepektif Guru Kelas V SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4), 265-275.

Puslitjak. Kemendikbud. (2021). Penggunaan Bahasa Ibu Untuk Meningktkan Literasi Dasar Di Kelas Awa Di Sekolah Dasar. Pusat Penelitian Kebijakan, 9.

Rhamadhani, S. N., Solihati, N. (2024). Pengaruh Model Bercerita (Storytelling) Terhadap Pemahaman Bacaan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Syntak Literate;Jurnal Ilmiah Indonesia, 9(8), 4486-4497.

Rumaf, N., Wahyuningsih, A. (2019). Penerapan Gaya Literasi Read Nd Writing Bagi Kabupaten Sorong. Jurnal Abdimasa, 3(1), 21-27.

Sayangan, V. Y., Meka, M., Maku, K. R. M. (2023). Analisis Penerapan Bahasa Ibu Dalam Pembelajaran Literasi Dasar Bagi Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar Negeri Wate Melalui Media Audio Visual. Jurnal Imedtech, 7(2).

Sidiq, F., Ayudia, I., Sarjani, T. M., Juliati, J. (2023). Optimalisasi Gerakan Literasi Melalui Desain Kelas Literasi Numerasi Di Sekolah Dasar Kota Langsa. Journal Of Human And Education (JAHE), 3(3), 69-75.

Susilo, H., Chotimah, H., Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Bayumedia.

Downloads

Published

2024-12-31