ANALISIS KESULITAN GURU KELAS V DALAM MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN TEMATIK DI SDN 2 SEDAU

Authors

  • Nining Suherminingsih Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram
  • Nurhasanah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram
  • Muhammad Sobri Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12930

Keywords:

Teacher Difficulties, Thematic Learning, Teacher Efforts

Abstract

This research aims to determine the difficulties experienced by teachers in implementing thematic learning and the teacher's efforts in implementing thematic learning for class V SDN 2 Sedau. The type of research used is qualitative descriptive research. The research subjects consisted of the fifthgrade teacher as the key informant and the principal as the informant. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. Data were analyzed using data reduction, data collection, data presentation, and drawing data conclusions. The results of this research show the difficulties experienced by teachers in implementing thematic learning including the use of media and learning strategies. Efforts made by teachers include holding discussions to share good learning practices in KKG forums, attending educational training (workshops), using the natural surroundings as a learning medium and thorough preparation before implementing learning by compiling syllabi, lesson plans and other learning tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, M. dkk. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Tematik Pada Tingkat Pengetahuan Konseptual. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmu Pendidikan Dasar. 7 (2), 211-221.

Amirudin, A., & Widiati, U. (2017, June). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik untuk Mencapai Pembelajaran Bermakna bagi Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Apriani, A. N., & Wangid, M. N. (2015). Pengaruh SSP tematik-integratif terhadap karakter disiplin dan tanggung jawab siswa kelas III SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 12-25.

Bambang Sudaryana, D. E. A., Ak, M., Agusiady, H. R., & SE, M. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Deepublish.

Delora Jantung Amelia (2017) Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Berorietasi Multiple Intelligences Di Kelas Awal SD Muhammadiyah 9 Malang. jurnal Pendidikan Dasar Nusantara. Volume 3 Nomor 1 Juli 2017. E-ISSN 2579-6461 P-ISSN 2460-6324.

Dwi Wahyu Ningsih (2019) Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran Tematik Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Nurunnajah Lawatan Kecematan Dukuhturi Kabupaten Tegal. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Hanib, M. T., Suhadi, S., & Indriwati, S. E. (2017). Penerapan Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Karakter Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 22-31.

Indriani, Ari. (2021). Penerapan Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 Oleh Guru SD/MI di Desa Klepek Kecamatan Sukosewu Kabupaten Bojonegoro Semester Gasal Tahun Ajaran Ajaran 2014/2015. Jurnal Varia Pendidikan. 27 (1).

Khasanah, F., Utami, R. D., & Hartati, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Tematik Berbasis Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Percaya Diri Siswa. Journal of Integrated Elementary Education, 1(2), 98-107.

Najwa, N., Gunawan, G., Sahidu, H., & Harjono, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 8(SpecialIssue), 31-37.

Ngabekti, S., Rahayuningsih, M., Partaya, P., Irsadi, A., & Widyaningrum, K. (2021, December). Karakteristik Dan Kelayakan Buku Ajar Biodiversitas Bermuatan Konservasi Untuk Mahasiswa Biologi. In Seminar Nasional Biologi (Vol. 9, pp. 154-161).

Sahil, J., Hasan, S., Ahmad, H., Majid, I., & Haerullah, A. (2022). Gagasan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Integratif Ilmu Umum Dan Ilmu Agama Di Madrasah. Jurnal Bioedukasi, 5(1), 25-36.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2