UPAYA PENINGKATAN SENI MUSIK ANGKLUNG MELALUI METODE KODALY DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mutiara Destriana PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Arsyi Rizqia Amalia PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Irna Khaleda Nurmeta PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12927

Keywords:

Kodaly Method. Angklung Music Art

Abstract

This research was motivated by the lack of student learning creativity in elementary schools. The method used in this research is the Kodaly hand sign method for playing the art of angklung music in elementary schools. The aim of the research is to improve angklung music skills in elementary schools. The type of research used is classroom action research (PTK) with a Kemmis and Mc.Taggart model design. The research implementation design includes planning, implementing actions and observing and reflecting. Data collection techniques use observation sheets, interviews, field notes and documentation. Data processing techniques using average value and percentage formulas. The research results were obtained in the pre-cycle from 39 students. Students began to be active and understand the material given in the second cycle. It appears that the adjustments made have succeeded in improving teacher performance and overall student engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansori, A., & Haryanti, N. D. (2023). PEMAKNAAN SIMBOL PADA LAGU RE-SAH KARYA PAYUNG TEDUH DAN PUISI MENENANGKAN RINDU KARYA M. AAN MANSYUR: SEMIOTIKA CHARLES SANDERSPIERCE. Jurnal Nusantara Raya, 2(2), 107-121.

Arikunto, S. (1999). Manajemen Berbasi Sekolah, Bentuk Inovasi Mutakhir dalam Penyelenggaraan Sekolah. Dinamika Pendidikan, 6(1).

Arikunto, S 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara. Gora, W dan Sunarto. 2009. PAKEMATIK. Jakarta: Elex Media Komputindo

Djohan. (2005). Psikologi Musik. Yogyakarta : Buku Baik

Fadhilah, A. (2018). Penerapan Metode Kodaly (Hand Sign) Dalam Ekstrakurikuler Angklung Di Madrasah Tsanawiah Negeri 10 Sleman Yogyakarta. Skripsi. Institut Seni Indonesia Yogyakarta

Herdianti, S. R. (2021). Peranan Bahan Ajar Berbasis Lagu Daerah Pada pembelajaran Angklung Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 51-61. doi: https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i1.32736

Hermawan, D. (2013). Angklung Sunda Sebagai Wahana Industri Kreatif Dan pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Seni & Budaya panggung, 23(2), 109-209. doi: https://doi.org/10.26742/panggung.v23i2.95

Houlahan & Tacka. (2015). Kodaly Today: A Cognitive Approach To Elementary Musik Education (2 nded). Oxford University Press

Indrawaty, Y., Ichan, I., & M, E.A. (2013). Pengembangan Simulasi Pola memainkan Angklung. Jurnal Informatika, 4(2), 12-20

Irawana, T. J., & Desyandri, D. (2019). Seni Musik Serta Hubungan Penggunaan Pendidikan Seni Musik Untuk Membentuk Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 222–232. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.47

Maharani, I., Efendi, N., & Oktira, Y. S. (2022). Studi Literatur Seni Musik Dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1349–1358. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10699

Putri, G. Y., & Yanuartuti, S. (2020). Revitalisasi budaya melalui permainan musik angklung untuk menunjang pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 82-91.

Rosdiana, E. (2018). Meningkatkan kemampuan motorik kasar anak melalui tari kreasi tradisional melayu mandahiling di TK al-muhsinin pasaman barat. JRTI (Jurnal Penelitian Tindakan Indonesia) , 3 (2), 96-100.

Rosydiana, Erni. (2017). “Meningkatkan Kecerdasan Musik Melalui Permainan Angklung Di PAUD Aulia”. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. I, (2), 53-64

Rosyadi, R. (2012). Angklung: dari Angklung Tradisional ke Angklung Modern. Patanjala, 4(1), 25-38.

Septiyan, D. D., Tiyas, W., & Permana, R. (2023). Angklung Sebagai Bahan Pembelajaran di Sekolah dan Masyarakat. JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 8(2), 187-197.

Sumaludin, Maman M. (2022). “Angklung Tradisional Sebagai Sumber Belajar Sejarah Lokal”. Prabayaksa; Journal of History Education. 2, (1), 52-65

Sunartin, A. A & Setiaji, D. (2020). Pembelajaran Musik Angklung Melalui Metode Hand Sign Kodaly Pada Siswa Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa Negeri Ciamis. Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan pembelajaran, 4(2), 569- 574. doi: https://doi.org/10.35568/naturalistic.v4i2a.813

Wardani, W., Karsiwan, K., Purwasih, A., Lisdiana, A., & Hammer, W. (2019). Pendampingan Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas Dalam menigkatkan Profesionalisme Guru Di Kabupaten Pringsewu. DEDIKASI: Jurnal pengabdian Masyarakat, 1(2), 323-342.

Wellindi Cintita Viani, A. (2019). Pembelajran Seni Musik Tematik Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1(1), 1–9

Weldhanie, M. R. (2016). Upaya peningkatan hasil belajar angklung peserta didik melalui penggunaan metode hand sign Kodaly pada ekstrakurikuler ansambel musik di SMP Negeri 9 Yogyakarta. Pend. Seni Musik-S1, 5(4).

Widiastuti, Erna & Watini, Sri. (2022). “Implementasi Model “Asyik” Dalam Meningkatkan Konstentrasi Bermain Angklung Di TK Tadika Putri”. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. O8, (03), 2063-2076

Downloads

Published

2024-03-10