DAMPAK GAME MOBILE LEGENDS TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS PADA SISWA SD

Authors

  • Nasrulloh Wahid Wailissa Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Arsyi Rizqia Amalia PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Astri Sutisnawati PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9131

Keywords:

English language, vocabulary, grade V primary school

Abstract

Based on the results of observations on learning English in class V SDN Lembursitu, Sukabumi City regarding mastery of English vocabulary, it is known that students' vocabulary mastery is still low. English vocabulary in terms of writing words according to the correct spelling. In this study using mixed methods has many other names, including multi-method, convergence method, integrated method and combination method. Data collection techniques that researchers use are interviews, questionnaires and tests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abriani, A. I. Abdullah, Z. Sumule, M. (2018). Diambil dari http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf

Amalia, A. R. (2020). Improving Students Vocabulary Mastery through Guess My Move Game Gender-Based. Acuity: Journal of English Language Pedagogy, Literature and Culture, 5(2), 24–37. https://doi.org/10.35974/acuity.v5i2.2329

Ardhansyah Putra. 2016. Pengaruh Pendapatan Asli Daerah, Belanja Modal Terhadap Pertumbuhan Dan Dana Perimbangan Sebagai Pemoderasi Di Kabupaten/Kota Sumatera Utara. ISSN: 2407-2648. E-ISSN:2407-263X. Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen. Vol.3 No.1, November 2016.

Bachtiar, & Amalia, A. R. (2019). The Effectiveness of Physical Sport Games Learning Method On Students English Ability. 355(Pfeic), 94–100.

BEKASI, P. K. B. I. M. M. P. C. L. P. S. K. I. D. S. J. 03 B. (2014). Rima dan Yudi, Model Pembelajaran Circuit Learning. Rima Rikmasari , Yudi budianti, 137.

DASAR, P. B. I. D. S. (2015). Pembelajaran bahasa inggris di sekolah dasar. Iriany Kesuma Wijaya, 122.

Data, M. T. P. dan A. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. ahmad, Muslimah, 1, 173–186.

Dibyantoro, S. S. (2017). Manageman Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan SMK Di Kecamatan Sewon Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Utile, 3(2), 126–147.

Evy, C., Widyahening, T., Rahayu, M. H. S., Evy, C., Widyahening, T., & Rahayu, M. H. S. (2021). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Cerita Rakyat bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Learning English Vocabulary Using Folklore Media for Class V Elementary School Students. 5(1), 108–123.

Fa, G. S. I., & Patintingan, M. L. (2021). PENGARUH MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR. 2, 48–54.

Fairus. (2020). ANALISIS PENGENDALIAN INTERNAL ATAS SISTEM DAN PROSEDUR PENGGAJIAN DALAM USAHA MENDUKUNG EFISIENSI BIAYA TENAGA KERJA PADA PT PANCARAN SAMUDERA TRANSPORT, JAKARTA.

Fitriana, I. (2015). Menguasai Bahasa Inggris: Bekal Potensial Dalam Pengembangan Wirausaha. 1–6.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Bahasa Jerman Siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32–40. INGGRIS, M. P. K. B., SISWA, D. M. A. G. P., IBTIDAIYAH, K. I. D. M., & PEKANBARU, A. (2012). Buku teknik penyusunan instrumen penelitian. JULI WAKANA, 4.

Iskandar, F. R., Hidayat, S., & Ganda, N. (2019). Dampak Permainan Mobile Legend terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 116–122.

Jasmalinda. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Motor Yahama Di Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 2199–2206.

Khoiri, N. F. (2021). DAMPAK BERMAIN GAME ONLINE MOBILE LEGENDS TERHADAP PERILAKU TOXIC DISINHIBITION ONLINE (STUDI KASUS DI WARUNG KOPI OURUNG-OURUNG, SIMAN, PONOROGO.

Kustanti, D., & Prihmayadi, Y. (2017). PROBLEMATIKA BUDAYA BERBICARA BAHASA INGGRIS Dewi Kustanti Yadi Prihmayadi. Jurnal Budaya Berbicara Bahasa Inggris, 14(01), 1–15.

MATEMATIKA, P. T. H. B., MASALAH, M. M., YANG BERKAITAN DENGAN WAKTU, J., & V, D. K. U. S. K. (2016). Buku teknik penyusunan instrumen penelitian. Puji Purnomo dan Maria Sekar Palupi, 153.

METHODS, E. A. D. M. M. (2016). Meneliti agama dengan menggunakan mixed methods. rahmadi, 15(2), 97–110.

Maili, S. N. (2018). BAHASA INGGRIS PADA SEKOLAH DASAR : 6, 23–28.

Mertika, M., & Mariana, D. (2020). Fenomena Game Online di Kalangan Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 3(2), 99. https://doi.org/10.26737/jerr.v3i2.2154

MULTIMEDIA, P., & SD, D. P. K. B. I. DI. (2020). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS DI SD. I NYOMAN MARDIKA, (4), 10.

Nada, I. Q. (2019). Pengaruh Game Online Mobile Legend terhadap Sikap Belajar Siswa Kelas XI MIPA 2 SMAN 1 Taman. 1–78.

Pengaruh Akuntabilitas, Pengetahuan, dan P. P. N. S. B. K. M. (Pokmas) T. K. P. D. K. D. L. K. L. (2019). Oleh : 1). Meita Sekar Sari, Muhammad Zefri, 21, 311.

Pratama, W. (2014). Game Adventure Misteri Kotak Pandora. Jurnal Telematika, 7(2), 13–31.

Pratiwi, R., Dj, R. S., & Pharmawati, K. (2015). Perbandingan Potensi Berat dan Volume Lumpur yang Dihasilkan oleh IPA Badak Singa PDAM Tirtawening Kota Bandung Menggunakan Data Sekunder dan Primer. 3(1), 1–11.

Pratiwi, I. N. (2017). Penggunaan Media Video Call Dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224.

Rahman, A. A. (2019). Diajukan kepada Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi untuk Memenuhi Persyaratan Memperoleh Gelar Sarjana Sosial ( S.sos ).

Rani, D., Hasibuan, E. J., & Barus, R. K. I. (2019). Dampak Game Online Mobile Legends : Bang Bang terhadap Mahasiswa Impact of Online Mobile Legends Game : Bang Bang for Students. 7(1), 6–12.

Rina Devianty. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226–245.

Sagara, S., & Masykur, A. M. (2018). Gambaran online Gamer. 7(April).

Sugiyono. (2015a). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015b). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharman. (2018). Tes sebagai alat ukur prestasi akademik. 01, 93–115.

Supriyati, N. (2015). Metode Penelitian Gabungan (Mixed Methods). Widyaiswara BDK, 1–24.

Toni, B., & Djuhartono, T. (2017). INDIKATOR PEMBANGUNAN PENDIDIKAN UNTUK MASYARAKAT BERKARAKTER DI INDONESIA. 4(3), 301–306.

Waduwu, B. (2016). PENTINGNYA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SEKOLAH. PENTINGNYA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SEKOLAH, 1.

Wakana, J. (2012). Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Dengan Menggunakan Alphabet Game Pada Siswa Kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah Azzahidin Pekanbaru.

Wariyah, C. . (2014). Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Universitas Mercu Buana Yogyakarta. Jurnal Pada Sosio-Humaniora, 1

Downloads

Published

2023-08-04