PENGARUH MEDIA BOOK CREATOR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS DI KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Anggita Mardiana UNIVERSITAS PGRI DELTA
  • Endang Wahju Andjariani Universitas PGRI Delta
  • Budhi Rahayu Sri Wulan Universitas PGRI Delta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12868

Keywords:

Book Creator Media, Student Learning Results, Student Responses

Abstract

The study aims to know the impact book cretor media has on students learning and student responses to book creator media. The study employed the quantitative method of One Group Pretest-Posttest and subject as many as 27 students in the fourth grade of damarsi country elementary school. The authors of this study are expert media validation sheets, material-expert vlidasi sheets, test sheets, and response sheets. Research shows the validation of media experts scored 94% in the category while the validation of the material experts scored 90% in the highly viable category. The validation of the test issue is declared valid. Reliability test multiple choice questions are 753 in high categories and essays are 822 in high. Significant normality test of the p-value score (0.137) is normalized. partial testing of thitung (7.138) > ttables (2.05954) p-value (0,000) < 0.05 So H0 is denied. Student responses are scored 78% in good category which means the book creator media impacts on students learning, thus the student gives a good response to book creator media

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1,4688) < dhitung (1,925) < 4 – dU (2,5312) maka H0 diterima sehingga tidak ada korelasi antar residual. Uji parsial thitung (7,138) > ttabel (2,05954) p-value (0,000) < 0,05 sehingga H0 ditolak hasil keputusan uji hipotesis secara parsial menunjukan bahwa terdapat pengaruh media book creator terhadap hasil belajar siswa kelas IV. Respon siswa kepada media book creator sebesar 78% dengan kategori baik yang artinya siswa memberikan respon baik kepada media book creator. Selain mudah digunakan media book creator dapat bermanfaat sebagai sarana belajar siswa. Guru dapat memfasilitasi siswa dalam belajar sehingga praktis dan efisien dalam menyampaikan sebuah materi pembelajaran.

DAFTAR PUSTAKA

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Miabahudin, & Hasan, I. (2013). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahim, R., Sa'odah, Dkk. (2021). Metodologi Penelitian (teori dan Praktik). Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia (PRCI).

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Statistka Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Atsani. (2020). Transformasi media pembelajaran pada masa Pandemi COVID-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82-93.

Estuhono, E., Friska, S. Y., & Paradila, I. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Research Based Learning Berbantukan Aplikasi Book Creator Pada Pembelajaran IPAS Untuk Mendukung Merdeka Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 13(1), 112-126.

Fithriyah, R., Wibowo, S., & Octavia, R. U. (2021). Pengaruh Model Discovery Learning dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1907-1914.

Hamka, D., & Effendi, N. (2019). Pengembangan media pembelajaran blended learning berbasis edmodo pada mata kuliah fisika dasar di program studi pendidikan IPA. Journal of Natural Science and Integration, 2(1), 19-33.

Hasanah, I., & Rodi’ah, S. (2021). Strategi pembelajaran pendidikan jasmani berbantu media book creator digital dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar siswa pada tingkat sekolah dasar. Continuous Education: Journal of Science and Research, 2(2), 23-35.

Makdis, N. (2020). Penggunaan e-book pada era digital. Al Maktabah, 19(1), 77-84.

Nuzula, I. F., Wulan, B. S., & Nurhayati, E. (2022). Pengaruh Percobaan Sederhana Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 2 Subtema 2 Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 39-47.

Trisnowati, A. R., & Andjariani, E. W. (2021). Pengaruh Kreativitas Guru Terhadap Minat Belajar Siswa Tema 1 Diriku Kelas I Sdn Randegan Kec. Tanggulangin Kab. Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 289-292.

Downloads

Published

2024-03-31