ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEMAMPUAN SISWA DALAM MENENTUKAN UNSUR-UNSUR INTRINSIK CERPEN FABEL

Authors

  • Ahmad Ridwan Mansur Universitas Muria Kudus
  • Lintang Kironoratri Universitas Muria Kudus
  • Lovika Ardana Riswari Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12765

Keywords:

fabel, cerpen, unsur intrinsik

Abstract

Reading ability has a big influence on Indonesian language learning. Reading ability has an influence on Indonesian language learning, one of which is determining the elements in short stories. This research aims to find out what factors influence students' ability to determine the intrinsic elements in short stories. This research uses qualitative research with a case study approach. Data collection techniques in this research include observation, interview and documentation stages. The informants in this research were 16 class IV students at SD N Doropayung 01 Pati and class IV teachers. Data analysis techniques include data reduction, data presentation and drawing conclusions. The subjects in this research were 6 fourth grade students at SDN Doropayung 01 who were selected by researchers in the categories of 3 students with a high level of learning ability, and 3 students with a low level of learning ability. The results of this research are that the learning ability of fourth grade students at SD N Doropayung 01 in Indonesian language subjects is influenced by intrinsic factors including: interest, motivation and cognitive ability. Meanwhile, extrinsic factors include: school environment, family environment, and community environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Dalam Memahami Konsep Pecahan Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Sidomulyo. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3360-3369.

Fitriyani, M., Setiadi, D., & Agustiani, T. (2019). ANALISIS UNSUR EKSTRINSIK PADA ANTOLOGI CERPEN CATATAN HATI DI SETIAP DOAKU KARYA ASMA NADIA DAN KAWAN-KAWAN SEBAGAI BAHAN PENBELAJARAN SISWA KELAS XI MA AL-MA’TUQ. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 87-91.

Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089-2098.

Hermawan, D. (2019). Pemanfaatan Hasil Analisis Novel Seruni Karya Almas Sufeeya Sebagai Bahan Ajar Sastra di SMA. METAMORFOSIS| Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 12(1), 11-20.

Irdawati, I., Yunidar, Y., & Darmawan, D. (2014). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan menggunakan media gambar kelas 1 di MIN Buol. Jurnal Kreatif Online, 5(4).

Jamil, I. M. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, I(1), 5.

Kironoratri, L. (2020, October). Komik Berbasis Pendidikan Karakter Sebagai Media Pembelajaran Memproduksi Teks Cerpen. In PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR.

Liasari, D., & Pulungan, M. (2022). Kemampuan Peserta Didik Dalam Menentukan Unsur Intrinsik Dongeng Di Kelas Iii Sd Negeri 1 Muara Enim. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 9(1), 51-61.

Limbong, J. L. S. (2018). Kemampuan Menentukan Unsur Intrinsik Cerpen Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Siswa Kelas Viii Smp Negeri 10 Kota Palopo. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra PBSI FKIP Universitas Cokroaminoto Palopo, 2(1)

Nisa, Y. K., Riswari, L. A., & Setiadi, G. (2023). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(2), 1685-1693.

Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Arga, H. S. P. (2021). Penggunaan Metode Pembelajaran Guided Discovery untuk Meningkatkan Kemampuan Mengidentifikasi Unsur-Unsur Intrinsik Dongeng di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 627-635.

Pardosi, G. W., & Yuhdi, A. (2023, July). Analisis konflik sosial dalam cerpen “cinta lelaki biasa (Asma Nadia-True Story)”. In Prosiding seminar nasional pendidikan, bahasa, sastra, seni, dan budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 286-295).

Permana, A., Juwita, L., & Zenab, A. S. (2019). Analisis Unsur Intrinsik Novel Menggapai Matahari Karya Dermawan Wibisono. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 21-26.

Rahayu, S., Ismaya, E. A., & Kironoratri, L. (2023). ANALISIS KEBUTUHAN SISWA TERHADAP MODUL BAHASA INDONESIA: SEHATLAH RAGAKU BERBASIS KEARIFAN LOKAL JEPARA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1138-1147.

Riswari, L. A., Mukti, L. I., Tamara, L. F., Hapsari, M. A. P., & Cahyaningrum, D. A. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah Matematis pada materi pecahan siswa kelas III SDN 2 Karangrejo. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(2), 188-194.

Riswari, L. A., Septiana, E., & Saidah, R. A. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS I SD MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 5(1), 11-20.

Rondli, W. S., & Kironoratri, L. (2023). Penerapan Model Reward And Punishment Berbantuan Media Pahuanca Untuk Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 13-19.

Rohandini, F., Utaminingsih, S., & Kironoratri, L. (2022). Analisis Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Kemampuan Literasi Siswa Kelas V Di SDN Gajah 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 658-670.

Santi, M. N., Fakhriyah, F., Kironoratri, L., & Vi, K. (2021). THE ROLE OF “BELAJAR DARI RUMAH” EDUCATION PROGRAM BROADCASTED BY TVRI TO FOSTER STUDENTS’LEARNING INTEREST AT GRADE VI SDN 02 NGETUK. PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5, 994-1001.

Septiani, D., & Susanti, S. (2021). Urgensi Pembelajaran Inkuiri di Abad ke 21: Kajian Literatur. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1).

Simamora, T., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Faktor-Faktor Determinan yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5 (2), Article 2.

Simin, F., & Jafar, Y. (2020). Meningkatkan Kemampuan Menceritakan Isi Bacaan Melalui Pendekatan Komunikatif Pada Siswa Kelas IV di SDN 1 Limboto Barat Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(3), 209-216.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Suparlan, S. (2021). Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia, 5(1), 1-12.

Tarsinih, E. (2018). Kajian terhadap nilai-nilai sosial dalam kumpulan cerpen “Rumah Malam di Mata Ibu” Karya Alex R. Nainggolan sebagai alternatif bahan ajar. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 70-81.

Triyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Ombak.

Triyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Ombak

Wardana, R. W., Riswari, L. A., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Think Pair Share (TPS) Berbantuan Mystery Pics. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 20-24.

Yin, Robert. 2015. Studi Kasus Desain & Metode: Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

ZUYYINA, K. (2023). ANALISIS LEVEL KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS TINGGI DI SDN 1 SELEBUNG KABUPATEN LOMBOK TENGAH (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Downloads

Published

2024-03-12