PENERAPAN PERILAKU PROSOSIAL TERHADAP ANAK USIA 5-6 TAHUN DI PAUD DOA IBU

Authors

  • Miftahul Jannah Ar Universitas Negeri Makassar
  • Rusmayadi Universitas Negeri Makassar
  • A. Sriwahyuni Asti Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12763

Keywords:

Prosocial, Early childhood

Abstract

This research aims to find out and understand the "Implementation of Prosocial Behavior for Children Aged 5-6 Years in the Doa Ibu PAUD". The type of approach used in this research is a descriptive qualitative approach. Data collection techniques in this research are observation, interviews and documentation. The sources of informants in this research were the class teachers and the school principal. Checking the validity of the data was carried out by triangulating techniques and sources. The data analysis techniques for this research are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the results of research at PAUD Doa Ibu, teachers have implemented this prosocial behavior with various strategies given to children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariani, L., Hermina, C., & Fikrie, F. (2023). Peningkatan Perilaku Prososial melalui Media : Studi Eksperimental. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3737–3744. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.3644

Farida, N. (2021). Mengembangkan Perilaku Prososial Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Lentera Anak, 2, 85–96.

Frisnawati, A. (2014). Hubungan antara intensitas menonton reality show. Jurnal Empahty, 1(30701601954), 48–56.

Gumilang, G. S. (2016). METODE PENELITIAN KUALITATIF DALAM. 2(2).

Ir. RR Agustien Lilawati, S Pd., M. P. (2019). Pengaruh Pembiasaan terhadap Kesadaran Diri dan Perilaku Prososial Pada Anak Usia 4-5 Tahun di Tk khadijah Pandegiling Surabaya. Rabit : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 1(1), 2019.

Mayangsari, D., Sari, evi dwi novita, & Munaila, N. (2017). Peningkatan Perilaku Prososial pada Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Outbound Fun Estafet. PG-PAUD Trunojoyo, 4, 115–132.

Ningkrum, K. P. (2018). Upaya Meningkatkan Perilaku Disiplin Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Ular Tangga Bercerita. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Jakarta. Jakarta, 16.

Puspitarani, P., & Masykur, A. M. (2020). MAKNA MENJADI GURU TAMAN KANAK-KANAK (Sebuah Studi Kualitatif Fenomenologis). Jurnal EMPATI, 7(1), 308–314. https://doi.org/10.14710/empati.2018.20225

Rifa’Ie, D. (2023). TINGKAT PERKEMBANGAN PERILAKU PROSOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK SE-KELURAHAN MENGGALA SELATAN. 31–41.

Rohmah, S. (2021). Implementasi Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Sikap Prososial Anak Usia Dini Pada Masa Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 4(6), 679–686.

Rusmayadi. (2019). Early Childhood Education Journal of Indonesia. Ijeces, 2(1).

Sitepu, J. M., Masitah, W., Nasution, M., & Hasibuan, L. P. L. (2023). Perbedaan Perilaku Prososial Anak Usia Dini ditinjau dari Jenis Kelamin. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3618–3626. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4786

Wulandari, D. (2018). PENGARUH PERMAINAN PUZZLE TERHADAP KEMAMPUAN BERADAPTASI SOSIAL SISWA RETARDASI MENTAL. Gender and Development, 120(1), 0–22.

Downloads

Published

2024-03-11