MANAJEMEN STRATEGI PADA HUBUNGAN MASAYRAKAT SEBAGAI BIDANG GARAP MANAJEMEN PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12371Keywords:
Management Strategic, Public Relations, Educational ManagementAbstract
Management of school relations with the community as an activity that has an equal position with teaching activities, financial management, student management and so on must be planned, managed and evaluated well. Without good planning, management and evaluation, the essential goals of school-community relations activities will not be achieved. The achievement of school programs cannot be separated from the role of the community which is an important factor in shaping the image of school institutions. Implementation of public relations management as a communication link between school institutions and the community. The purpose of writing this article is to find out how effective public relations management strategies are in improving the image of educational institutions. The research results found that there were 11 journals that reviewed public relations management strategies in improving school image obtained from the Publish or Perish database on Google Scholar sources. The article writing method uses a mapping review approach. Apart from paying attention to the function of school management, various strategies can be used to introduce and improve the school's image, including internal and external coordination, advertising, holding activities within the school, being involved in community activities, and conducting a SWOT analysis.Downloads
References
Anam K.(2021).Strategi implementasi manajemen hubungan masyarakat untuk meningkatkan kepercayaan dan partisipasi masyarakat di madrasah aliyah Al Fallah Jatilawang.Banyumas
Apryanti, M. (2013). Pelaksanaan fungsi public relations oleh binamitra kantor polsekta Samarinda. ULU. E-Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(4),235–250.
Baharun, H. (2012). Desentralisasi dan implikasinya terhadap pengembangan sistem pendidikan Islam Jurnal At-Tajdid, 1(2)
Divina Amina P, Ahmad Saifullah & Maisyaroh.(2023). Strategi manajemen humas dalam meningkatkan citra pendidikan dasar
Esther Kembauw dkk (2020) Manajemen Sumber Daya Manusia Bandung:Widina Bhakti Persada
Fuadi Agus.(2012). Manajemen hubungan sekolah dengan orang tua murid dalam upaya meningkatkan kualitas sekolah.
Hidayati M & Rivo Nugroho.(2020).Strategi hubungan masyarakat dalam upaya menarik minat masyarakat di sekolah fullday
Izza N.A.(2018). Strategi komunikasi humas dalam membentuk lembaga pendidikan.Jurnal Idaarah
Hakim Nur.(2019).Manajemen hubungan masyarakat dalam mengembangkan lembaga pendidikan.Nodhomul Haq.
Harini Nur.(2014).Manajemen hubungan masyarakat dalam upaya peningkatan pencitraan sekolah.Jurnal inspirasi manajemen pendidikan.
Mai Elfridawati D.(2017).Manajemen humas dalam meningkatkan mutu madrasah.Al-Iltizam.20
Mulyasa,E.(2005).Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung : Rosdakarya
Nisa, E. K. (2019). Implementasi Manajemen Humas dalam meningkatkan . AL FAHIM, 21.
Ningsih, I., Arman, & Harnalia. (2022). Strategi manajemen humas dalam meningkatkan citra sekolah di SMP N Tellu Siattinge Mappesona, 20.
Nurfajriyah Syifa, Prihantini & Kuswanto.(2021). Pengelolaan hubungan sekolah dan masyarakat untuk meningkatkan mutu pendidikan.
Rahmad Abdul (2016). Manajemen Humas Sekolah.Yogyakarta.Media akademia.
Sholihah Tutut.(2018). Stategi manajemen humas dalam menciptakan school branding pada sekolah islam terpadu.Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.
Soetjipto.(2009).Profesi keguruan.Jakarta. Rineka cipta
Umar, Munirwan. (2016). Manajemen Hubungan Sekolah Masyarakat dalam
Pendidikan. Jurnal Edukasi. Vol . 2 . No . 1 . Tahun 2016. Hal ;24.
Yona April.(2015). Pengelolaan hubungan masyarakat dengan sekolah di sekolah dasar negeri kecamatan Koto Tangah Padang. Bahana manajemen pendidikan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.