IMPLEMENTASI MEDIA CANVA TERINTEGRASI TRI N DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN PADA SISWA KELAS VI SD NEGERI GAMBARAN

Authors

  • Rohman Rohman Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Sutrisna Wibawa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11954

Keywords:

canva, tri n, PPKn, school

Abstract

This research aims to describe the implementation of Pancasila and Citizenship Education learning using Tri N integrated Canva media for class VI students at Gambaran State Elementary School. This research uses a qualitative descriptive approach with a case study method. The research subjects were elementary school principals, elementary school teachers, and elementary school students. Data collection techniques use observation, interviews and documentation studies. Testing the validity of the data in this research uses repeated observations and triangulation, both source triangulation and technical triangulation. Data analysis techniques use data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research show that the form of implementation of Tri N's integrated Canva media in learning Pancasila and Citizenship Education for grade VI students at the Gambaran Elementary School can be implemented in several steps, namely opening, core and closing activities. Before entering this step, teachers will prepare all the media and materials that will be used during the learning process. The impact of using Canva media is clearly visible with students' ability to more easily understand the material on the application of the values ​​of unity and integrity in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awaludin, AAR (2017). Akreditasi sekolah sebagai suatu upaya penjaminan mutu pendidikan di Indonesia.SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 2(1), 12-21. https:// doi.org/10.30998/sap.v2i1.1156

Hastuti, W. (2019). Peningkatan hasil belajar PKn menggunakan media puzzle Pancasila pada siswa Kelas IA di SD Negeri Rambutan 03 Pagi.Seminar Nasional Pendidikan dan Call for Papers (SNDIK) I 2019, 215-226.http://hdl.handle.net/11617/11202

Kusumah, R. G. T., Walid, A., Pitaloka, S., Dewi, P. S., & Agustriana, N. (2020). Penerapan Metode Inquiry Sebagai Usaha Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Materi Penggolongan Hewan Di Kelas IV SD Seluma. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 11(1), 142–153.

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(3), 418–430. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang.

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64-70.

Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Pengabdian 2021 “Penguatan Riset, Inovasi, Dan Kreativitas Peneliti Di Era Pandemi Covid-19,” 1085–1092.

Nisa, A. F., Prasetyo, Z. K., & Istiningsih, I. (2019). Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) Dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. El Midad, 11(2), 101–116.

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2ini),1–18. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Mata Pelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4331–4340. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1565

Pertiwi, GR, Yanzi, H., & Rohman, R. (2019). Peran guru dalam meningkatkan minat peserta didik SMK terhadap mata pelajaran PKn.Jurnal Kultur Demokrasi,5(2). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/18934

Raaihani, R. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Infografis (Canva) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem. Skripsi. FKIP UNPAS.

Ruchliyadi, D. A. (2016). Pendekatan Student Active Learning Pembelajaran Kewarganegaraan (Pkn) Di Pendidikan Dasar Dan Menengah Sebagai Best Practise Untuk Membentuk Karakter …. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6, 994–1001. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/pkn/article/view/2327

Sari P, & Yarza H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru Sdit Al-Kahfi. SELAPARANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195–199.

Sujana, IWC (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia.Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar,4(1), 29-39.https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Jurnal Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika, VoteTEKNIKA 7 (2).

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>