PEMANFAATAN CANVA TERINTEGRASI TRI N UNTUK MENGEMBANGKAN KREATIVITAS SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11555Keywords:
Canva, IPS, Creativity, Tri NAbstract
This research aims to determine the use of the Canva application, which is integrated with Ki Hadjar Dewantara's teachings in the form of Tri N (niteni, niroake, and nambahake), in developing student creativity through social studies learning in elementary schools. This type of research is descriptive qualitative research with participants as many as 29 grade 6 students at SDN Karanganyar, Sleman Regency. The data collection technique is observation using observation sheets, creative attitude observation rubrics, interviews, and documentation. The data analysis technique uses Milles and Huberman analysis techniques, which consist of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research that has been carried out show that implementing the Tri N teachings in Grade 6 elementary school social studies lessons on ASEAN material through the use of the Canva application makes students have creativity. The use of learning media by utilizing the Canva application, which is integrated into the Tri-N steps, can be used as an alternative to increase student creativity in producing work in the learning process.Downloads
References
Alfian, A. N. ., Putra, M. Y., Arifin, R. W. ., Barokah, A. ., Safei, A. ., & Julian, N. . (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986
Daniati, N., Novianti, Y., & Mashuri, K. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas VII di SMP PAB 7 Tandem Hilir. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 5611-5617. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i8.2547
Dasar, J. P. (2015). Pelayanan Pendidikan Yang Berkualitas Di Era Global Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik Secara Maksimal. Jurnal Pesona Dasar, 1(4), 52–65.
Dewantara, Ki Hadjar. 2013.Pemikiran, konsepsi, keteladanan, sikap merdeka (II) Kebudayaan,Yogyakarta: Majelis Luhur Tamansiswa.
Haeruddin, R. A. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Upaya Meningkatkan Kreativitas Siswa di SMA Negeri 1 Takalar. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(2), 821-826. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v5i2.588
Hapsari, G. P. P., & Zulherman. (2021).Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394.https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1237
Hidayati, Susi, Fahruddin, and I Made Suwasa Astawa. 2017. “Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Eksplorasi Menggunakan Koran Bekas Di TK Mutiara Hati Mataram Nusa Tenggara Barat.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini
Huda, A., Filla W. A., & Mudinilah, A. (2022). Pemanfaatan video pembelajaran menggunakan canva pada pembelajaran IPS kelas IV sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, Vol. 15, No. 1, Juni 2022, 14 – 31.
Khairani, N., & Mudinillah, A. (2022). PEMANFAATAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA PADA PELAJARAN IPS KELAS 4 SD 23 RAMBATAN. Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 29–42. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v9i1.5101
Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti,A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., &Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI: Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312– 325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Masfufah, R. A., Muyasyaroh, L. K., Maharani, D., Saputra, T. D., Astrianto, F., & Dayu, D.P. K. (2022). MEDIA PEMBELAJARAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA PEMBELAJARAN KURIKULUM MERDEKA. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar (SENSASEDA), 2, 347–352.
Mevia, S. M., Murjainah, M., & Ayurachmawati, P. (2022). PENGEMBANGAN DIGITAL SCRAPBOOK BERBANTUAN APLIKASI CANVA UNTUK PEMBELAJARAN IPS KELAS V SEKOLAH DASAR. GEOGRAPHY: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 10(2), 169-183.https://doi.org/10.31764/geography.v10i2.10060
Nisa, A. F., Prasetyo, Z. K., & Istiningsih, I. (2019). TRI N (NITENI, NIROAKE, NAMBAHAKE) DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS SISWA SEKOLAH DASAR. El Midad, 11(2), 101–116. https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1897
Purwati, Y., & Perdanawanti, L. (2019). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM) Vol., 1(1), 42–51.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif (1st ed.). CV Budi Utama.
Sartono, E. K., & Wulandari, A. (2020). Pengembangan Media Kereta Budaya Untuk Menanamkan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Kelas IV SD. KWANGSAN: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 62-82.
Selamet, I. K. (2020). Penggunaan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu Jaya I. Jurnal Paedagogy, 7(2), 121-125.https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2505
Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar (SENSASEDA), 2, 347–352.
Utami, E., & Zulfiati, H. M. (2023, August). Pemanfaatan Aplikasi Google Earth Terintegrasi Tri N Untuk Meningkatkan Kreatifitas Siswa Dalam Pembelajaran IPS di SD. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 1, No. 1, pp. 325-337).
Zaini, M. (2021). Urgensi Penelitian Pengembangan dalam Menggali Keterampilan Berpikir Kritis. Prosiding Magister Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.