IMPLEMENTASI PROGRAM USAHA KESEHATAN SEKOLAH UNTUK MENUMBUHKAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT DI SMPN 1 KURIPAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11519Keywords:
School Health Efforts, Clean Environment, Clean and Healthy Living BehaviorAbstract
The UKS (Usaha Kesehatan Sekolah) program is an initiative that aims to promote clean and healthy living behaviors among students and the entire school community. The program has an important role in educating students about the importance of health and hygiene, as well as helping them develop behaviors that support a healthy lifestyle. The implementation of activities in the UKS program at SMPN 1 Kuripan has cultivated environmental care, the school is a place to study for students, for that when learning activities are carried out so that students are more comfortable in the teaching and learning process in class, it must be made a habit to maintain a clean and healthy lifestyle so that learning will become more comfortable in class and avoid diseases that can interfere with learning activities.Downloads
References
Alqadri, B., Kurniawansyah, E., & Fauzan, A. (2021). Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman Habituasi Nilai-Nilai Karakter Sebagai Perilaku Anti Korupsi Pada Masyarakat Kajang. 8(1), 10–29. https://juridiksiam.unram.ac.id/index.php/juridiksiam
Aulina, C. N. (2018). Peningkatan Kesehatan Anak Usia Dini dengan Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS): Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 50. https://doi.org/10.30651/aks.v3i1.1480
Hanif, M. F., Ririanty, M., & Nafikadhini, I. (2018). Efektivitas buku saku phbs di sekolah dalam meningkatkan perilaku hidup bersih dan sehat. Jurnal Kesehatan, 6(2).
Harmonis, R., Mertasari, K. A., Aulia, D. Y., Ramdani, F., Anggriani, R., & Mustari, M. (2023). Meningkatkan Pengetahuan dan Rasa Ingin Tahu Anak-Anak di Desa Giri Tembesi Melalui Program Literasi dan Numerasi. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 6(1), 173-178
Ismail, M., Kurniawansyah, E., & Fauzan, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa Pendemi Covid-19 Pada Mahasiswa Prodi Ppkn Fkip Unram. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (Jisip), 5(4), 2598–9944. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i4.2559/http
Julianti, R., & Nasirun, H. M. (2018). Pelaksanaan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) di Lingkungan Sekolah. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(2), 11–17.
Mustari, M. (2013). Budaya Sekolah Pada Sekolah Menengah Pertama di Indonesia. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 185–193.
Norianda, N., & Aditya Dewantara, J. (2021). Internalisasi Nilai dan Karakter Melalui Budaya Sekolah (Studi Budaya Sekolah Jumat Berkah). 5(1). https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2021.005.01.4
Permana, B. I., & Ulfatin, N. (2018). Budaya Sekolah Berwawasan Lingkungan Pada Sekolah Adiwiyata Mandiri. Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(1).
Yuliatin, Sawaludin, Basariah., & Mabrur Haslan, M. (2021),.Ppkn dan Peluang Pengembangan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Prosiding Saintek. Lppm Universitas Mataram, 3.
Zubair, M., Umbu Resi Ndapamede, P., Nur Fadhila, R., Dia, M., Asfani, ul, Sintia Dewi, N., Yazid Zidane Akbar, M., Adrashaofy Flolya, A., Anggraini, N., & Faturahman, M., (2022). Meningkatkan Kesadaran Diri Masyarakat Desa Batuyang Tentang Pentingnya Menjaga Kebersihan Diri dan Lingkungan. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(3). https://doi.org/10.29303/jpmpi.v5i3.2042
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.