ANALISIS NILAI KARAKTER DALAM PERMAINAN TRADISIONAL GOBAK SODOR DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Uray Cempaka Regina Pendidikan guru Sekolah Dasar, STKIP Singkawang
  • Abd. Basith Pendidikan guru Sekolah Dasar, STKIP Singkawang
  • Evinna Cinda Hendriana Pendidikan guru Sekolah Dasar, STKIP Singkawang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10778

Keywords:

character values, traditional game of gobak sodor

Abstract

This study aims to: (1) describe the traditional gobak sodor game at SDN 27 Singkawang; (2) to analyze what characters can be formed from the traditional gobak sodor game. This study uses a type of qualitative research with a case study research design. The subjects of this study were 8 people who were divided into 2 groups in the traditional gobak sodor game. data collection instrument in this research is interview. The data analysis technique uses the analysis technique by Miles and Huberman which consists of the following data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that, 1) The traditional game of gobak sodor can be carried out at SDN 27 Singkawang because the school has facilities that support the game of gobak sodor such as having a large enough field and playing gobak sodor gives happiness to children who participate in playing the game because This game can be done during sports lessons and breaks. The gobak sodor game can also attract children's attention so as to generate motivation, enthusiasm and participation in children so that children can train themselves more in working together and develop a mindset in setting strategies. 2) Several characters that can be formed in the gobak sodor game such as honesty, sportsmanship, cooperation, strategy setting, and leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, R. (2020). Stimulasi Kemampuan Kerjasama Anak dengan Permainan Gobak Sodor Ditaman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3471-3481.

Chairoh, H. (2020). Menanamkan Nilai Karakter Kejujuran Melalui Permainan Tradisional Gobag Sodor Pada Kelompok B Raudhatul Athfal Al Usmani Sumber Wringin- Sukowono-Jember (Doctoral dissertation, IAIN Jember)

Chasanah, C. (2015). Pengembangan permainan tradisional gotri untuk pembelajaran fisik motorik kasar anak. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(2), 87-94.

Dewantara, K. H. (2013). Pemikiran, Konsepsi, Keteladanan, Sikap Merdeka I (Pendidikan). Yogyakarta: UST Press & Majelis Luhur Persatuan Taman siswa.

Fitrah, M. (2018). Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).

Hanief, Y. N. (2017). Membentuk gerak dasar pada siswa sekolah dasar melalui permainan tradisional. Journal Of Sportif, 1(1), 60-73.

Herpandika, R. P., & Yuliawan, D. (2018). Permainan Tradisional Sebagai Salah Satu Pemecahan Masalah Karakter Bangsa. 1-5. Prosiding Seminar Nasional Iptek Olahraga

Hidayah, K. K. (2021). Analisis Nilai-Nilai Permainan Tradisional Gobak Sodor dengan Teori Pengambilan Keputusan Karier Krumboltz. Jurnal Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), 5(2), 72-76.

Helvana, N., & Hidayat, S. 2020. Permainan Tradisional Untuk Menumbuhkan Karakter Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 253–260.

Kemdiknas. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Kurniati, E. (2016). Permainan Tradisional dan Perannya Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Kencana. Buku edisi 1. Jakarta: Prenadamedia

Mukhtazar, M. P. (2020). Prosedur Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Absolute Media.

Mulyana, Y., & Lengkana, A. S. (2019). Permainan Tradisional. Bandung: Salam Insan Mulia.

Nadziroh, dkk. (2019). Jurnal Nilai-Nilai Karakter Dalam Permainan Tradisional. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an. 5( 3). Hal 662.

Nugrahastuti, E., Pupitaningtyas, E., Puspitasari, M., & Salimi, M. (2016, August). Nilai-nilai karakter pada permainan tradisional. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan. Surakarta: Agustus 2016. Hal 267-269.

Nur, H. (2013). Membangun karakter anak melalui permainan anak tradisional. Jurnal pendidikan karakter, 4(1), 1854-1859.

Prasetio, P. A., & Praramdana, G. K. (2020). Gobak sodor dan Bentengan Sebagai Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Penjasorkes Berbasis Karakter pada Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7 (1), 19-28.

Putri, Sasurandi Eka dan Eliza Delfi (2019), Peningkatan kerjasama anak melalui cerita Minangkabau ditaman kanak-Kanak nurulhaq Sasak. Journal Inovtech, 01,(02)

Qonitatin, D., & Zulfa, I. K. (2021). Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Siswa Sekolah Dasar melalui Permainan Tradisional Gobak Sodor. In Semai: Seminar Nasional Pgmi, 1(1), 638-656.

Sigiawati,M. (2007). Nilai-nilai yang Terkandung dalam Gobag Sodor. Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekata Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, S., Sugiatno, S., & Sahib, A. (2020). Nilai-Nilai Karakter Pada Permainan Tradisional Gobak Sodor di MIS Guppi 12 Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).

Susena, Y. B., Santoso, D. A., & Setyaningsih, P. (2021). Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 450-462.

Suyeni, Putu Winda, dkk. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi Melalui Permainan Tradisional Magoak-Goakan Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama. e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Volume 4. No. 2 -Tahun 2016.

Tim Playplus Indonesia. (2016). Ensiklopedia Permainan Tradisionalanak Indonesia. In Jakarta: Erlangga.

Wibowo, A., & Purnama, S. (2013). Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi: Membangun Karakter Ideal Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wijaya, H. (2018). Analisis Data Kualitatif Ilmu Pendidikan Teologi. Makasar: STJJ Sekolah Tinggi Theologia Jaffray

Downloads

Published

2023-11-05