IDENTIFIKASI PEMANFAATAN MEDIA LOOSE PARTS DALAM MENINGKATKAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA 4-5 TAHUN DI KECAMATAN SEKOTONG TAHUN 2023

Authors

  • Eni Susanti UNIVERSITAS MTARAM
  • Baik Nilawati Astini PG PAUD FKIP Universitas Mataram
  • Ika Rachmayani PG PAUD FKIP Universitas Mataram
  • Nurhasanah PG PAUD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10726

Keywords:

Loose Parts, Cognitive Development

Abstract

This study aims to identify loose parts media in improving cognitive development of children aged 4-5 years in Sekotong District. The research method used is Mixed Method research.  The population in this study is all teachers who teach in the age group of 4-5 years in kindergarten / PAUD Sekotong District. The samples in this study were TK Negri 1 Sekotong, KB Darul Huffadz Al-Musthofa, KB Semai Bibit Kompak, KB Tahzibul Ulum, RA Miftahul Jannah, KB Permata Hati, Kb Ihya Us-Sunnah, KB Tunas Bangsa, KB Darul Ilmi NW Sayong. The data collection tools used are questionnaires and interviews. The data analysis technique is descriptive analysis with percentage performance.  The results showed that loose parts learning media materials used in improving the cognitive development of children aged 4-5 years who got the frequently used category were natural materials 4 (44%) respondents and materials that got the rarely used category were glass and ceramic materials 9 (100%) respondents. Judging from the way the use of loose parts learning media materials in improving the cognitive development of children aged 4-5 years using the project learning method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Suarta, I.N & Wati, E.J.T. (2019) SMETON Kemaritiman Melalui Loose parts Play. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia DIni, Pendidikan Dasar dan Menengah. 2-3.

Suarta, I. N., Rachmanyani, I., & Ababil, S. M. (2020, July). The Development of an Educational Game Tool (APE) Based on Environment for Scientific Learning on Animal Themes for Early Childhood Teachers of Earthquake Victims in Sub-District Narmada, Nusa Tenggara Barat. In International Conference of Early Childhood Education (ICECE 2019) (pp. 154-158). Atlantis Press.

Astini, B.N.,Nurhasanah., & Nupus.H. (2019). Alat permainan edukatif berbasis lingkungan untuk pembelajaran saintifik tema lingkungan bagi guru paud korban gempa. Jurnal Pendidikan Anak 8 (1), 2

SITI, K. (2023). Identifikasi Media Pembelajaran Loose parts Pada Pembelajaran Anak Kelompok B Di Kecamatan Praya (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Mar'ataini, H., Habibi, M., Rachmayani, I., & Astawa, I. M. S. (2021). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Penggunaan Media Bahan Alam. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 2(1), 197-201.

NOVITA, M. A. (2022). Identifikasi Perkembangan Kognitif Anak Kelompok A Di Gugus Paud Kecamatan Selong Kabupaten Lombok Timur (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

CICI, D. (2023). Identifikasi Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun Di Kecamatan Seteluk (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

DEVIANA, S. (2021). Identifikasi Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun Dengan Riwayat Orang Tua Nikah Dini Di Desa Giri Madia Kecamatan Lingsar (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Harun, D. T. K. S., & Rahardjo, M. M. (2022). Penerapan Media Loose Parts dalam Mengatasi Kejenuhan Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4919-4929.

Dewi, E. R. V., Hibana, H., & Ali, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Loose Parts terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 267-282.

Yanti, S. PEMANFAATAN LOOSE PARTS PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. JGK (Jurnal Guru Kita), 6(3), 189-193.

Hidayati, S., Fahruddin, F., & Astawa, I. M. S. (2018). Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Eksplorasi Menggunakan Koran Bekas Di TK Mutiara Hati Mataram Nusa Tenggara Barat. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 65-76.

Yanti, S. (2022). PEMANFAATAN LOOSE PARTS PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Jurnal Guru Kita PGSD, 6(3), 189-193.

Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014.

Sugiyono. 2022. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. 2020. Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta

Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Margono. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta

Sudijono. 2010. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo

Downloads

Published

2023-11-04

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2