ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DITINJAU DARI SELF-EFFICACY MATERI ARITMATIKA SOSIAL SISWA KELAS VII SMP NEGERI 4 GUNUNGSARI TAHUN AJARAN 2022/2023

Authors

  • Nia Agustina Universitas Mataram
  • Laila Hayati Pendidikan Matematika, FKIP Universitas Mataram
  • Eka Kurniawan Pendidikan Matematika, FKIP Universitas Mataram
  • Nani Kurniati Pendidikan Matematika, FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10621

Keywords:

kemampuan pemecahan masalah, self-efficacy, Polya, aritmatika sosial.

Abstract

This qualitative descriptive research aims to describe students’ mathematical problem solving abilities based on Polya indicators in solving social arithmetic problem in terms of self-efficacy. The research subjects were 4 students in class VII of SMP Negeri 4 Gunungsari for the 2022/2023 academic year, consisting of 2 students in the high category and 2 students in the low category. Data collection techniques using questionnaires, tests dan interveiws. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results obtained (i) students with a high level of self-efficacy have high mathematical problem solving abilities who can go through all stages of problem solving ability, namely understanding the problem, preparing a plan, implementing the plan, and checking again. (ii) Students with a low levels of self-efficacy have low mathematical problem solving abilities can also be seen from the results of studens’ work through only two stages, namely the stages of unerstanding the problem and implementing the plan. With suggestions for students who are at each level of the self-efficacy category and level of mathematical solving ability, it is hoped that they can further maximize their abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adetia, R., & Adirakasiwi, A. G. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Self-Efficacy Siswa. Jurnal Education, 8(2), 526-536.

Agumuharram, F. N., & Soro, S. (2021). Self-Efficacy da Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2352-2361.

Agustina, T. R., Subarinah, S., Hikmah., & Amrullah. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Soal Open Ended Materi Lingkaran Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika Siswa. Griya Journal Of Mathematics Education And Application, 1(3), 2776-1258.

Aprilianti., Sripatmi., Salsabila, N. H., & Kurniati, N. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMPN 24 Mataram Pada Materi Persamaan Garis Lurus Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 2620-8326.

Arsyad, A. A. J., & Febriansyah, M. R. (2022). Iklim Komunikasi Organisasi Kantor Pelayanan Publik. Indramayu: Adanu Abimata.

Dewi, M. W. K., & Nuraeni, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Ditinjau Dari Self-Efficacy Pada Materi Perbadingan Di Desa Karangpawitan. Jurnah Pendidikan Matematika, 2(1), 151-164.

Dewi, N. R., & Ardiansyah, A. S. (2022). Dasar dan Proses Pembelajaran Matematika. Klaten: Lakeisha.

Fikjayanti, M., Sridana, N., Kurniawan, E., & Baidowi. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Teori Polya Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi SPLDV P ada Siswa Kelas IX SMPN 6 Mataram TA 2022/2023. Griya Journal Of Mathematics Education And Application, 3(2), 277 6-1258.

Firdaus, A. M. H., Darmiany., & Rosyi dah, A. N. K. (2021). Hubungan Self-Efficacy Dengan Kemmapuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas V SDN Gugus IV Kuripan Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 744-749.

Imaroh, A., Umah, U., & Asriningsih, T. M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Self-Efficacy Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 834-856.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Khatami, M. F., Sridana, M., Hayati, L., & Amrullah. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Kompetitif Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematis. Griya Journal Mhathematics Education And Application, 2(1), 2776-1258.

Nurani, M., Riyadi., & Subanti, S. (2021). Profil Pemecahan Konsep Matematika Ditinjau dari Self-Efficacy. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 284-292.ss

Nafisah, K., Turmuzi, M., Triutami, T. W., & Azmi, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika Siswa. Grya Journal Of Mathematics Education And Application, 2(3), 2776-1258.

Putri, H. E., & Muqodas, I. (2019). Pendekatan Contrete-Pictorial-Abstract (CPA), Kecemasan Matematis, Instrumen, dan Rancangan Pembelajaran. Sumedang: UPI Sumedang Press.

Putri, H. E., Muqodas, I., Wahyudi, M. A., Abdullah, A., Sasqia, A. S., & Afita, L. A. N. (2020). Kemampuan-kemampuan Matematis dan Pengembangan Instrumennya. Sumedang: UPI Sumedang Press.

Rahmawati, A., Lukman, H. S., & Setiani, A. (2021). Anaisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Tingkat Self-Efficacy. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 2622-2329.

Rigusti, W., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1-10.

Rizki, N., Prayitno, S., Hikmah, N., & Turmuzi., M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masaah Matematika Siswa Kelas IX SMP Ditinjau Dari Gender. Griya Journal Of Mathematics Education And Application, 1(3), 328-337.

Said, R. S., Subarinah, S., Baidowi., & Sripatmi. (2021). Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau Dari Self-Efficacy Siswa Kelas VII Tahun Ajaran 2020/2021. (2021). Griya Journal Of Mathematics Education And Application, 1(3), 2776-1258.

Septiarini, E. S., Sripatmi., Kurniawan, E., & Baidowi. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Mataram Pada Materi Bilangan Yang Menggunakan Pembelajaran Melalui WhatsApp Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 5(1), 2621-14768.

Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335-344.

Utami, R. W., & Wustqa, D. U. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa SMP Negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 166-175.

Downloads

Published

2023-11-03