ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS II DI UPTD SDN KELEYAN 04 BANGKALAN

Authors

  • Syamsiyah STKIP PGRI Bangkalan
  • Ihwan Firmansyah STKIP PGRI Bangkalan
  • Abdussalam STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10407

Keywords:

Speaking Skills, external and internal factors

Abstract

The background of the internal research is the low level of Indonesian speaking skills among elementary school students at SDN Keleyan 04 Bangkalan. Therefore, the researcher conducted this research because education at primary schools is important, especially Indonesian for lower grades. The main objective of this study was to study the factors that influence Indonesian speaking skills for second grade students at UPTD SDN Keleyan 04. The method used in this study was qualitative. The results of this study are that the ability to speak Indonesian for class II UPTD SDN Keleyan 04 Bangkalan is still not good. The things that underlie this research include the lack of attention from parents and the inability to use good and correct Indonesian as a means of communication. The conclusion from this study is that internal factors and external factors influence students' Indonesian speaking skills, an example of internal factors, namely students using Madurese at home, because parents often communicate with children using everyday language, namely Maduranese, while examples of external factors are students often mixing Indonesian with Madurese in the school environment and in the classroom during a lesson

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmal, F. (2020). Hubungan Keterampilan Mendengarkan dan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas I MIN 9 Bandar Lampung (Disertasi Doktor, UIN Raden Intan Lampung).

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35-44.

Anzar, S. F., & Mardhatillah, M. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V SD Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015/2016. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 53-64.

Delvia, R., Taufina, T., & Zuleni, E. (2019). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Bercerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu , 3 (4), 1022-1030.

Ferina, OM (2020). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BERBICARA SISWA KELAS 3 SD NEGERI 1 HADILUWIH TAHUN PELAJARAN 2029/2020 (Disertasi Doktor STKIP PGRI PACITAN).

Kusuma, W. E., Husniati, H., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh Metode Paired Story Telling terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), 50-56.

Larosa, A. S., & Iskandar, R. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Pantun di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3723-3737.

Maulani, Y., Alwi, N. A., Marthinopa, L., & Syaidah, N. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 9(2), 28-37.

Padmawati K .D, Arini N. W, & Yudiana K. (2019) Analisis keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia, Journal For Lesson And Learning Studies, 2(2), 190-200.

Priatna, A., & Setyarini, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 147-159.

Saady, A. K. (2020). Analisis keterampilan berbicara siswa kelas V Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Madrasah Ibtidaiyah Al-Falah Bakisukoharjo (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Widoyoko R. (2019) Faktor Percaya Diri Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara, Prakerta (Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra dan Pengajaran Bahasa Indonesia), 1(02), 210-217.

Zulfitri, Z., & Nurlaili, N. (2020). Sebuah Analisa Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Berbicara Bahasa Inggris Pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris UMN Al–Washliyah Medan, Tahun Pelajaran 2019-2020 (Analisa Studi Psycholinguistics). In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian (Vol. 3, No. 1, pp. 580-589).

Downloads

Published

2023-09-30