PENGEMBANGAN E-LKPD BERBASIS PBL DALAM KURIKULUM MERDEKA DI SD AL-BAITUL AMIEN JEMBER

Authors

  • Nurul Izhan Pepridel Yulanda PGMI, FITK, Universitas Islam Negeri Malang
  • Zakiyatus Sofia PGMI, FITK, Universitas Islam Negeri Malang
  • Fitrotul Mauludiyah PGMI, FITK, Universitas Islam Negeri Malang
  • Mohamad Zubad Nurul Yaqin PGMI, FITK, Universitas Islam Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10290

Keywords:

E-LKPD , Problem Base Learning (PBL) , Independent Curriculum

Abstract

The development of E-LKPD based on Problem Base Learning (PBL) is one of the effective teaching materials in learning Natural Sciences (IPA) for grade 5 students at SD Al-Baitul Amien 02 Jember. This research aims to determine the validity of the development of PBL-based E-LKPD and student responses to the E-LKPD that has been used. This research is a Research and Development (R&D) study which consists of 6 stages, namely: (1) potential and problems, (2) data collection, (3) product design, (4) design validation, (5) design revision, and (6) product testing. Data collection methods include open module validation sheets, E-LKPD validation sheets, and student response questionnaires. The results of this research can be concluded that 1) the validity of the teaching module obtained 86% with a very valid category, 2) the validity of the Science E-LKPD obtained 88% with a very valid category and 3) students' responses to attractiveness showed an average result of 90% with a positive category

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albayudi, Saleh, Z., & Ulfa, M. (2022). Konservasi Tumbuhan Obat Keluarga (Toga) Dan Manfaatnya Bagi Masyarakat Desa Sekitar Kampus Pinang Masak Universitas Jambi. Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 10–20. https://doi.org/10.31849/bl.v9i1.9580

Andani, M., Pranata, O. H., & Hamdu, G. (2021). PEDADIDAKTIKA : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Systematic Literature Review : Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. 8(2), 404–417.

Anggraeni, P. (2018). Analisis Keterkaitan antar Komponen dalam Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar Kota Sumedang. 1(1), 64–71.

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279

Helvina, M. (2023). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas V dalam Penerapan Model CLIS (Children Learning in Science) Terintegrasi Etnosains. 4, 192–201.

Krismayanti, W., & Mansurdin. (2020). Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning (PBL) di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(7), 102–110.

Lestari, R. W., & Rahmandani, F. (2023). Implementasi Problem Based Learning Berbasis E-LKPD Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Peserta didik. 6(1), 52–63.

Lestari, S. D., & Istyanto, S. B. (2020). POLA KOMUNIKASI GURU DAN SISWA BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER DENGAN PENERAPAN MUTU BAHASA METODE SENTRA (Studi di SDIT Harapan Bunda Purwokerto). Journal of Scientific Communication (Jsc), 2(1), 21–31. https://doi.org/10.31506/jsc.v2i1.7873

Nasution, S. W. (2022). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. 1, 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181

Nata, A. S., & Manuaba, I. B. S. (2022). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem-based Learning pada Topik Sumber Energi untuk Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 1–10. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.46232

Navirida, E. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Matematika dengan Pendekatan kontekstual Materi Mengubah Pecahan Ke Bentuk Persen Dan Desimal Serta Sebaliknya Untuk Siswa Kelas V SD. Simki-Pedagogik.

Nofziarni, A., Hadiyanto, H., Fitria, Y., & Bentri, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning ( Pbl ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2016–2024. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i4.244

Rahma, F. I. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN ( kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran bagi Anak Sekolah Dasar ). 14(2), 87–99.

Safitri, W., Singgih Budiarso, A., & Wahyuni, S. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. Saintifika, 24(1), 30–41.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Vivi Lusidawaty, Yanti Fitria, Yalvema Miaz, A. Z. (2020). PEMBELAJARAN IPA DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR. 4(1), 168–174.

Winangun, I. M. A. (2022). Analisis Problematika Proses Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. 3(1), 37–44.

Downloads

Published

2023-09-30