PERAN KEPALA SEKOLAH DAN GURU PPKn DALAM IMPLEMENTASI KARAKTER DISIPLIN SISWA DI SMPN 1 KURIPAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10105Keywords:
Keywords: Principal, PPKn Teacher, Discipline Character.Abstract
The results of this study show that the role of the principal in the implementation of the disciplinary character of students in SMPN 1 Kuripan has five roles, namely 1) the principal as the leader, 2) the role of the principal as the manager, 3) the role of the principal administrator, 4) the role of the principal as an educator, 5) the role of the principal as a supervisor. Meanwhile, the role of PPKn teachers in the implementation of student discipline character at SMPN 1 Kuripan is to internalize disciplinary values into the daily learning process, using three steps, namely: 1) planning, 2) learning implementation, and 3) assessment. The factors that affect the implementation of the disciplinary character of students at SMPN 1 Kuripan are the supporting factors, namely: 1) the participation of all school residents. Meanwhile, the inhibiting factors are: a) lack of student awareness, b) lack of parental support, and c) social factors or the influence of peers.Downloads
References
Adibatin, A. (2016). Pendidikan Karakter Bangsa Berbasis Strategi Pembelajaran PAKEM Melalui Permainan Cincin di Jempol Tangan (Karya Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 1–18.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Firmansyah, O. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Membentuk Karakter Disiplin Pada Siswa Di SD N Sinduadi 2. Basic Education, 9(2), 103–114.
Mulyasa, E. (2018). Standart Kompetensi Sertifikasi Guru. Bandung : PT Ramaja Rosdakarya.
Nasrun, N. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 1(2), 63–70. https://doi.org/10.17977/um027v1i22016p063
Rahmat, A., & Kadir, S. (2016). Manajemen Kepemimpinan Dan Kemampuan Berkomunikasi Kepala Sekolah Pada Kinerja Pendidik. Jurnal Komunikasi, 8(1), 1–11. https://journal.untar.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/43
Rusmawati, V. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Disiplin Kerja Guru pada SDN 018 Balikpapan. EJournal Administrasi Negara, 1(2), 395–409.
Setyaningrum, Y., Rais, R., & Setianingsih, E. S. (2020). Peran Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Disiplin pada Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 520. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29752
Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Alfabeta, Bandung.
Sumara, D., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2021). Kenakalan Remaja Dan Penanganannya. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.58258/jisip.v5i1.1727
Sunarto, & Purwoatmodjo, D. (2011). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah (MBS) Dalam Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja Dan Kinerja Guru SMP Di Wilayah Sub Rayon 04 Kabupaten Demak. Analisis Manajemen, 5(1), 16–29. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/JAM/article/view/12/11
Sutjipto. (2011). Rintisan Pengembangan Pendidikan Karakter di Satuan Pendidikan. 17(5), 501–524.
Trisnawati, E., & Roesminingsih, E. (2017). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Disiplin Di Sd Muhammadiyah 15 Surabaya. 2, 9.
Wuryandani, W., Maftuh, B., . S., & Budimansyah, D. (2018). Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 286–295. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.2168
Yani, S., Kusen, K., & Khair, U. (2020). Kebijakan Sekolah Dalam Penerapan Karakter Disiplin Siswa Di SDN 77 Rejang Lebong. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 99–115. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.102
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.