PENGARUH PEMAHAMAN LITERASI EKONOMI TERHADAP TINGKAT PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI UNPAS
Survei pada mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2020 dan 2021 FKIP UNPAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/oikos.v7i1.6949Keywords:
Economic literacy, student consumptive behaviorAbstract
The title of this study is the effect of understanding economic literacy on the level of consumptive behavior of Unpas economics students. This study aims to determine the effect of economic literacy on the level of consumptive behavior of Pasundan University economic education students. The research method used is a quantitative method with a survey approach to Pasundan University economics education students batch 2020 and 2021. Based on the results of the research it shows that economic literacy has a significant impact on student buying behavior. Based on the results of hypothesis testing, there is an effect of economic literacy on consumptive behavior in 48.7% of cases, while the remaining 51.3% is influenced by other factors not examined by researchers. Keywords : Economic literacy, student consumptive behaviorDownloads
References
Astuti, E. D. (2013). Perilaku Konsumtif dalam Membeli Barang pada Ibu Rumah Tangga di Kota Samarinda. Psikoborneo Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 79– 83. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/view/3285
Arikunto, Suharsimi, (2010), Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta
Fadilah. (2019). Pengaruh Investasi, Konsumsi Pemerintah Dan Pendidikan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Sumatera Utara. Jurnal Panca Budi, 1(1), 94. https://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/jurnalfasosa/article/view/2885
Fithri, F. N. (2018). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Di SMA Negeri 1 Jetis Bantul Yogyakarta. Universitas Mercu Buana Yogyakarta. https://eprints.mercubuana-yogya.ac.id/2580
Ismayanti. (2021). Pengaruh Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru. http://repository.uin-suska.ac.id/35122
M Kusniawati, M., & Kurniawan, R. Y. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa Kelas X IPS Di SMA Negeri 2 Tuban. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4(3), 1–9. https://core.ac.uk/download/pdf/230753028.pdfulya, D. H. (2019). Pengaruh Ekspor Impor Konsumsi dan Inflasi Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di 5 Negara ASEAN. Universitas Islam Indonesia. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/17492
Nurachma, A., & Arief, S. (2017). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Kelompok Teman Sebaya Dan Financial Literacy Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Siswa Kelas Xi Ips Sma Kesatrian 1 Semarang Tahun Ajaran 2015/2016. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 489–500. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/16438
Otoritas Jasa Keuangan. (2017). Strategi Nasional Literasi Keuangan Indonesia (Revisit 2017). Otoritas Jasa Keuangan, 1–99. https://www.ojk.go.id/id/berita-dankegiatan/publikasi/Documents/Pages/Strategi-Nasional-LiterasiKeuangan-Indonesia-(Revisit-2017)-/SNLKI (Revisit 2017). Diakses pada 8 April pukul 10.27
Solihat, N. A., & Arnasik, S. (2018). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswi Pendidikan Ekonomi Universitas Siliwangi. Oikos : Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(1), 141–152. https://journal.unpas.ac.id/index.php/oikos/article/view/915
Sugiyono, (2012), Metode Penelitian Kombinasi, Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, (2015), Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D Cetakan ke-11, Bandung: Alfabeta
Syaifudin, A. B. (2018). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa. Universitas Mercu Buana Yogyakarta. http://eprints.mercubuana-yogya.ac.id/id/eprint/3553
Thorir, M., Soesatyo, Y., & Harti. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Literasi ekonomi Dan Percaya Diri Terhadap Minat Wirausaha Siswa SMP Negeri Di Kecamatan Tenggilis Mejoyo Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 4(2), 149–163. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jepk/article/view/771
Wahyudi. (2013). Tinjauan Tentang Perilaku Konsumtif Remaja Pengunjung Mall Samarinda Central Plaza. EJournal Sosiologi, 1(4), 26–36. http://ejournal.ps.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2013/11/Jurnal wahyudi PDF (11-07-13-07-45-39).pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Oikos : Jurnal Ekonomi dan Pendidikan Ekonomi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.