PENERAPAN MEDIA DIORAMA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS V SDN BANGUNSARI 01

Authors

  • Ulinnuha Mastuti Hafsah Universitas PGRI Madiun
  • Dwi Rohman Soleh Universitas PGRI Madiun
  • Yanti Rosa Dewi SDN Bangunsari 01

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9709

Keywords:

Learning Outcomes, diorama media, Water Cycle, Elementary School

Abstract

  This research was motivated by the low learning outcomes of fifth grade students in science subjects on the water cycle. The purpose of this research is to improve the science learning outcomes of fifth grade students at SDN Bangunsari 01 using the water cycle diorama as media. This research was conducted in class V SDN Bangunsari 01 with a total of 8 students as subjects, consisting of 4 female students and 4 male students. This research is a classroom action research conducted in two cycles with four stages in each cycle, namely planning, implementation, observation, and reflection. Based on the results of the study, by applying the water cycle diorama media, there was an increase from the classical average value at the pre-cycle stage of 61.88 with the completeness of 3 students (37.5%), the first cycle of 73.75 with the completeness of 6 students ( 75%), and cycle II of 85.63 with 8 students (100%) completeness. The use of diorama media in learning can improve learning outcomes in science subjects on the water cycle for fifth grade students at SDN Bangunsari 01 for the 2022/2023 school year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, D. N., Widiyono, A., & Attalina, S. N. C. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 528-533.

Audie, N. (2019, May). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 586-595).

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178-184.

Irianti, Y., & Seto, P. M. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING KELAS IV SDN SUMBERSARI 2. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1996-2008.

Kusniawati, S., & Subayani, N. W. (2023). Pengembangan Media Diosidro (Diorama Siklus Hidrologi) pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN 272 Wadeng. Journal on Education, 5(3), 10223-10237.

Lailiyah, F., & Istianah, F. (2020). Pengembangan media komik siklus air untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas v di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1).

Lestari, Indah Devi. 2016. “Pengembangan Media Komik IPA Model PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis dan Sikap Ilmiah”. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. Vol. 2 (2). Hal. 1-11.

Mokoginta, S. O., Mangangantung, J. M., & Liando, M. R. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD GMIM IV Tomohon. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 260-272.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Nurkamaliah, A., Damayani, A., & Ardiyanto, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantu Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Pembelajaran Tematik Kelas IV SD Muhamadiyah 01 Pekalongan. Jurnal Guru Kita PGSD, 2(3), 65-73.

Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2017). Analisis pemanfaatan media pembelajaran IPA SD. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 337-348.

Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238-246.

Sudiartini, N. N., & Margunayasa, I. G. (2023). PERANAN POSTER EDUKASI SEBAGAI MEDIA BELAJAR INTERAKTIF MATERI IPA PADA SISWA SEKOLAH DASAR: TINJAUAN SISTEMATIK. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1503-1513.

Suparmi, S. (2018). Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. Journal of Natural Science and Integration, 1(1), 62-68.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01).

Yogyantoro, A. (2016). Peningkatan keterampilan menulis karangan deskripsi menggunakan media diorama siswa kelas IV. BASIC EDUCATION, 5(38), 3-570.

Downloads

Published

2023-08-05