PENGARUH MEDIA CERITA DIGITAL TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS ARGUMENTASI SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9234Keywords:
media, digital stories, writing skillsAbstract
This study aims to determine whether there is an effect of digital story media on the reading ability of third grade students in elementary schools totaling 32 students, all of whom are samples. Quantitative research using experiments. The research method uses one group with a pretest – posttest design, the data collection technique is in the form of a test in the form of an essay. The results obtained are sig 0.00 < 0.05. So that Ha is accepted and H0 is rejected. thus it can be concluded that there is an influence from digital story media on the ability to write arguments of students at Gedang 1 Elementary School. It is hoped that the results of this study can provide knowledge and insight about other learning innovations in the ability to write arguments for future researchers.Downloads
References
Anwar, C. R., & Ramadani, P. (2021). Digital Storytelling: Literasi Digital Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Proceeding Teknologi Pendidikan Seminar Daring Nasional 2021: Digital Generation For Digital Nation, 1(8), 82–86. https://ojs.unm.ac.id/tekpend/article/view/22637
DASAR, A. K. M. S. K. 5 M. L. D. D. S. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN MERANGKUM SISWA KELAS 5 MELALUI LITERASI DIGITAL DI SEKOLAH DASAR. ANALISIS KEMAMPUAN MERANGKUM SISWA KELAS 5 MELALUI LITERASI DIGITAL DI SEKOLAH DASAR, 10(1), 88–100.
Dukungan, H., Terhadap, K., Pasien, M., & Stroke, P. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 1707–1715.
Fabiana Meijon Fadul. (2022). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS SURAT PRIBADI SISWA KELAS IV SDN KROMPOL 1 KECAMATAN BRINGIN KABUPATEN NGAWI MELALUI METODE PEMODELAN. PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS SURAT PRIBADI SISWA KELAS IV SDN KROMPOL 1 KECAMATAN BRINGIN KABUPATEN NGAWI MELALUI METODE PEMODELAN, VII.
Fauzia, F. I., Salamah, I. S., Hakim, R. T., & ... (2022). Efektivitas Penggunaan Model Dan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa SD. … Jurnal Kajian Penelitian …, 7(1), 1370–1384. https://journal.umtas.ac.id/index.php/naturalistic/article/view/2170
Febriyanti, E. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Diary Book Terhadap Keterampilan Menulis Argumentasi Siswa. Snhrp, April, 1–4. https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/445%0Ahttps://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/download/445/388
Fortinasari, P. B., Anggraeni, C. W., & Malasari, S. (2022). Digital Storytelling sebagai Media Pembelajaran Kreatif. Aptekmas Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 24–32.
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633
Hartatiana. (2011). PENGEMBANGAN SOAL PEMECAHAN MASALAH BERBASIS ARGUMEN UNTUK SISWA KELAS V DI SD NEGERI 79 PALEMBANG Hartatiana. PENGEMBANGAN SOAL PEMECAHAN MASALAH BERBASIS ARGUMEN UNTUK SISWA KELAS V DI SD NEGERI 79 PALEMBANG Hartatiana
Hebroni, Y., & Ratna, E. (2016). PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI BERBANTUAN MEDIA AUDIOVISUAL. September, 514–520.
Juniasih, N. W., Jampel, I. N., & Setuti, N. M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (Ttw) Berbantuan Media Konkret terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 1(1), 1–12. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/788
Kurnia, M. D., Permanaputri, D., & Rasyad, S. (2022). Pelatihan Menulis Cerita Anak Pada Siswa Sdn Sadagori Cirebon Upaya Kembangkan Kreativitas Di Masa Pandemi. Jurnal Berdaya Mandiri, 4(1), 886–897. https://doi.org/10.31316/jbm.v4i1.1781
Mardiningrum, A., & Aditya, D. S. (2022). Pelatihan menulis teks naratif bahasa inggris menggunakan digital storytelling 1. 5(4), 210–223.
Nita, O., & Naini, I. (2022). Keterampilan membaca pemahaman dengan mengkontruksi teks argumentasi. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 5(2), 221–236.
No, V. (2022). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS ANIMAKER TERHADAP HASIL BELAJAR MENYIMAK PADA PEMBELAJARAN. 8(4), 1247–1255.
Putu, L., Maharani, S., Riastini, P. N., Rati, N. W., Dasar, P., & Ganesha, U. P. (2022). Dictor Caksanta : Membentuk Karakter Siswa Dongeng Digital Berbasis Cerita Rakyat Indonesia dengan. 27(2), 300–310.
Rahmadi. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian. In Antasari Press.
Sahrihatin, M. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Menyimak Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(03), 235. https://doi.org/10.30998/diskursus.v2i03.6703
Sartika, S. P. (2022). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Kreatif Berbasis Media Audiovisual. Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Kreatif Berbasis Media Audiovisual, 8(75), 147–154.
Sultoni, S., Gunawan, I., & Pratiwi, F. D. (2018). Perbedaan Motivasi Belajar Mahasiswa antara Sebelum dan Sesudah Mengikuti Pelatihan Motivasional. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(1), 115–119. https://doi.org/10.17977/um027v3i12018p115
Tanete, K., & Kabupaten, R. (2022). Influence of animation film media on narrative writing ability: experimental study on students fifth grade elementary school 13 biru tanete riattang district, bone regency. 1, 97–108.
Tanjung, M. A. P. (2011). Analisis Pengaruh Storytelling Terhadap Game Lorong Waktu – Pangeran Dipenogoro Sebagai Media Edukasi Sejarah. Ilmiah Komputer Dan Informatika (KOMPUTA), 5(3), 1–4.
Tawakkal, M. I., Kecakapan, P., Teks, M., & Dengan, E. (2022). Jurnal JEC : Journal Of Education and Couseling, Volume 4 Nomor 1 Edisi Juni 2022 M. Iqbal Tawakkal, Peningkatan Kecakapan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Melalui Media Audiovisual Pada Siswa SD Raudlatul Ulum. 4, 1–14.
Universitas, M., Jakarta, N., & Alishaputrinajlamhsunjacid, E. (2022). 4 1,2,3. 2(2), 413–424.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.