APLIKASI LET’S READ TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA CEPAT SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9215Keywords:
elementary school students, slet’s read application, speedAbstract
Indonesian language learning at school require students to get information from the text quickly. However, the reading skills of grade IV students are still low. The aim of the study was to analyze the effect of the let's read application on the speed reading skills of fourth grade students at SD Ma'arif Sumberejo. The research method uses a quantitative pre-experimental design with a One-Group Pretest-Postet Design. The research population was all fourth grade students at SD Ma'arif Sumberejo, totaling 21 students consisting of 10 boys and 11 girls and the sampling technique used was saturated sampling. The data collection method uses comprehension questions before and after the application of the let's read application. The analysis technique used hypothesis testing paired sample t-test. The results showed that the significant value of the t test was 0.001 which is lower than the 5% significance level. Thus it can be concluded that there is an increase in the speed reading skills of grade IV students after using the let's read application.Downloads
References
Aisyah, S., Yarmi, G., Sumantri, M. S., & Iasha, V. (2020). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pendekatan Whole Language di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.393
Bakhtiyar, B., & Hidayah, I. R. (2020). Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Sekolah Dasar Melalui Program Tayangan Televisi Dalam Perspektif Sosiologi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(01). https://doi.org/10.30742/tpd.v2i01.1063
Dalman. (2015). Keterampilan Menulis. PT Raja Grafindo Persada.
Farhani, F., Prasetyawan, A., & WIdyartono, D. (2022). PERSEPSI ORANG TUA TERHADAP APLIKASI LET’S READ DIGITAL LIBRARY. Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 6(1), 108–123.
Hutasoit, F. A., & Saragih, E. L. L. (2022). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA CEPAT PADA PESERTA DIDIK KELAS X SMA. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(1), 268–273.
Inawati, I., & Sanjaya, M. D. (2018). KEMAMPUAN MEMBACA CEPAT DAN PEMAHAMAN SISWA KELAS V SD NEGERI OKU. Jurnal Bindo Sastra, 2(1). https://doi.org/10.32502/jbs.v2i1.927
Maruti, E. S. (2022). Ketahanan Literasi Anak-Anak di Masa Pandemi melalui Aplikasi Let’s Read. Indonesian Language Education Literature, 7(2), 247–260.
Mulyaningtias, R., & Setyawan, B. W. (2021). Aplikasi Let’s Read Sebagai Media Membaca Nyaring Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Estetika, 3(1), 33–46.
Nasrullah, N., Muliyadi, I., Umar, T., & M, A. D. (2021). Sosialisasi Pentingnya Menumbuhkan Minat Baca di SD Negeri 236 Rumpala II Sinjai Barat. Jurnal Abdidas, 2(6). https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i6.490
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Depdiknas.
Resmini, N. (2006). Membaca dan Menulis di SD: Teori dan Pengajarannya. UPI PRESS.
Rudiah, R. (2021). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA CEPAT EMNGGUNAKAN METODE SUPER QUICK READING SISWA KELAS V SD NEGERI 20 TALA-TALA KABUPATEN BANTAENG. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Samsiah, N., Maruti, E. S., Suharto, V. T., & Hanif, M. (2022). Pelatihan Literasi Baca Berbasis Android Bagi Guru Sekolah Dasar Di Kota Madiun. JMM (Jurnal Masyarakat Andiri), 6(3), 1808–1816.
Samsiyah, N. (2019). Menyongsong Era Revolusi 4.0 dengan Literasi Baca melalui Let’s Read dalam Pembelajaran SD. Prosiding Seminar Nasional PBSI UPY 2019, 1(1).
Slamet, St. Y. (2009). Dasar-dasar Keterampilan Bernahasa Indonesia. LPP UNS dan UNS Press.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd ed.). Alfabeta.
Sugono, D. (2009). Buku Praktis Bahasa Indonesia (Vol. 2).
Suwaryono, W. (1989). Membaca: Strategi Pengantar dan Tekniknya. . Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan. .
Tampubolon, D. P. (2008). Kemampuan Membaca : Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Lancet.
Tarigan, H. G. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. In Angkasa Bandung.
Ulfa, S. M., & Sudarso, H. (2020). PEMANFAATAN DIGITAL LIBRARY LET’S READ SEBAGAI MATERI BAHAN AJAR BAHASA INGGRIS UNTUK READING AND SPEAKING. Jurnal Abdi Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.30737/jaim.v3i2.880
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.