PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK BERBASIS PROFIL PELAJAR PANCASILA UNTUK MENINGKATKAN KARAKTER KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS 5 SD N GAYAMSARI 02 KOTA SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9153Keywords:
Comic, Pancasila Student Profile, Learning IndependenceAbstract
Improving the character of independent learning requires comic media to channel messages and encourage students to be independent in learning. This study aims to find out how the development, feasibility, and practicality of Pancasila Student Profile comic media helps to increase the learning independence of grade 5 students at SD N Gayamsari 02 Semarang city. The type of research used in this research is a type of research and development (Research and Development). ). The population and sample in this study were students of class 5A at Gayamsari 02 Public Elementary School, Semarang City. To measure the level of feasibility of the comic product, the validation stage can be carried out by media testing experts and material testing experts. The results showed that the Pancasila Student Profile comic media was declared valid with validation results by media experts of 85.4%, validation results by material experts of 86.6%, and validation from practitioners obtaining results of 97.2% and 91.6%. Media Comics Student Profile Pancasila gets a very practical category because the percentage of teacher responses to the media that has been developed is 98% and the percentage of student responses is 90.5%. So the results obtained show that comic media is valid, feasible and practical to use to improve the character of student learning independence.Downloads
References
Ahmadi, F., Witanto, Y., & Ratnaningrum, I. (2017). Pengembangan media edukasi “Multimedia Indonesian Culture” (Mic) sebagai penguatan pendidikan karakter siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 34(2), 127–136.
Badanbahasa.kemdikbud.go.id (2022, 15 Maret). Komik sebagai Media Pembelajaran Puisi. Diakses pada 17 Februari 2023, dari https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/artikel-detail/3458/komik-sebagai-media-pembelajaran-puisi.
Education, E., Siagian, H., Pangaribuan, J. J., Silaban, P. J., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Katolik, U., Thomas, S., Studi, P., Inggris, B., Katolik, U., & Thomas, S. (2021). Jurnal basicedu. 4(4), 1363–1368.
Isa, A. H. (2020). Keefektifan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, September, 207–218. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSI/article/view/369
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.
Kemendikbudristek. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. 1–37.
Mumtahanah, N., & Suyuthi, A. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Digital di MAN I Lamongan. Akademika, 14(01). https://doi.org/10.30736/adk.v14i01.185
Penelitian, B. (2021). Profil Pelajar Pancasila.
Pontianak, U. T. (2022). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa PERAN GURU DALAM MENUMBUHKEMBANGKAN KEMANDIRIAN BELAJAR PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA Pendahuluan Pendidikan adalah bagian dari usaha suatu bangsa untuk terus meningkatkan kualitas sumber daya manusia , oleh ka. 6(1), 1–14.
Putri, S. M. D., & Kurniawan, R. (2019). Komik pendidikan karakter sebagai upaya penanaman pendidikan karakter di SD. Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (Ppdn) 2019, 132–141. http://seminar.uad.ac.id/index.php/ppdn/article/view/1362/645
Sa'adah, Risa Nur dan Wahyu. 2020. Metode Penelitian R&D (Reseach and Development) Kajian Teoritis dan Aplikatif. Malang : Literasi Nusantara
Saputro, Budiono. 2017. Manajemen Penelitian Pengembangan (Reseach & Development). Yogyakarta : Aswaja Presindo
Satria, R., Adiprima, P., Wulan, K. S., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. PANDUAN PENGEMBANGAN Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila, 137.
Sobri, Muhammad. 2020. Kontribusi Kemandirian dan Kedisiplinan terhadap Hasil Belajar. Praya : Guepedia
Suciono, Wira. 2021. Berpikir Kritis (Tinjauan Melalui Kemandirian Belajar, Kemampuan Akademik dan Efikasi Diri). Indramayu : Penerbit Adab
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V Sd Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik, 14(1), 45–55. https://doi.org/10.17509/md.v14i1.11384
Teguh, W. (2012). Peningkatan Kemandirian Belajar PKn Melalui Model Problem Solving Menggunakan Metode Diskusi Pada Siswa Kelas V SD Negeri Rejowinangun III Kotagede Yogyakarta. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 10–38.
Wibowo, S. A., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik untuk Meningkatkan Karakter Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5100–5111. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1600
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.