PENERAPAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SDN 1 CENGKOK, NGGROGOT, KAB. NGANJUK
Keywords:
contextual learning, student activities, learning outcomes, science, basic educationAbstract
This study aims to investigate the application of contextual learning in increasing the activity and learning outcomes of fourth grade students in SD 1 Cengkok, Nggrogot, Kab. sleepy. The research design used was a classroom action research design involving two cycles. The material used is science material about force and motion. Data was collected through observation and tests/quizzes. The results of the study show that the application of contextual learning has a positive effect on students' active participation and a deeper understanding of science concepts. All students experienced an increase in learning outcomes with scores above the average. This research provides important implications for educational practitioners to apply contextual learning approaches to increase student learning activities and outcomes.Downloads
References
Ardiawan, IKN. 2017. The Correlation Between Teacher Professional Competence and Natural Science Learning Achievement in Elementary School. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(3), 173- 177.
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara. https://doi.org/10.1362/026725701323366836.
Handini, D., Gusrayani, D., Panjaitan, R. L., Sekolah, P. G., Upi, D., Sumedang, K., Mayor, J., & 211 Sumedang, A. N. (2016). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Materi Gaya. Jurnal Pena Ilmiah (Vol. 1, Issue 1).
Sriwahyuni, N. H. E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV.
I Ketut Ngurah Diatmika. (2018). Penerapan Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 436–445.
Juslaini, N. E. S. S. (2022). Penerapan Pembelajaran Kontekstual Berbasis Outing Class Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Jeneponto.
Mutinah. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Melalui Pendekatan Kontekstual. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI) (Vol. 6, Issue 2).
Nuranisa, Miftahul,2017. Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu Kelas IV SDN Negeri 1 Sukarame Bandar Lampung, Skripsi, Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Suhaemi. (2018). Penerapan Kontekstual untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Global Edukasi, I(4), 501–508.
Syafiani. (2017). Penggunaan Pendekatan Kontekstual Pada Pembelajaran IPA Materi Pertumbuhan Dan Perkembangan Makhluk Hidup Di Kelas IIA SDNN 056635 Pasiran Air Hitam T.P. 2016/2017. Jurnal Penelitian, Pemikiran, Dan Pengabdian, 103–109.
Soleha, F., Akhwani, A., Nafiah, N., & Rahayu, D. W. (2021). Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3117-3124.
T. Sayuti. (2021). Facilities of Educator Career and Educational Scientific Information Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Kontekstual Pada Mata Pelajaran IPA Materi Getaran dan Gelombang (Vol. 3, Issue 2).
Utami, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. https://journal.actual-insight.com/index.php/lentera
Widya, A., Pendidikan, J., Fakultas, D., Acarya, D., Ketut, O. I., Ardiawan, N., Puteri, K., Diari, Y., Negeri, S., Kuturan, M., & Bali, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW
Yunan, Y., & Susilawati, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Modeling untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii. 1 pada Mata Pelajaran Pkn di SMP Negeri 3 Mataram Tahun Pelajaran 2012/2013. CIVICUS: Pendidikan-PenelitianPengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 40-50.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.