ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI PADA PELAJARAN SENI RUPA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dwi Indriawati Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya
  • Rosarina Giyartini Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya
  • Aini Loita Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8948

Keywords:

Needs Analysis, Video Animation, Fine Arts

Abstract

The goal of this study was to undertake a needs analysis on the creation of media in the form of animated videos for visual arts classes in class IV of primary schools. In this study, the needs analysis method was used with the analysis stage of the ADDIE development paradigm, which includes analysis, design, development, implementation, and assessment. In this finding, the researcher collected data descriptively through qualitative and quantitative by using a questionnaire as the main data collection tool. Techniques for gathering data through interviews, surveys, and documentation. The survey results showed that out of 22 students of class IVA at school, 91% needed to use animated videos in class when learning about fine arts and 91% The results of this study showed that students thought animated video-based media was intriguing. The research leads us to the conclusion that animated video media for fine arts education must be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnold, R. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon Pada Mata Pelajaran Pelayanan Penjualan di SMK Ketintang Surabaya.Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN),6(3). Diakses dari https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/25565

Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.

Dwipayana, P. A. P., Redhana, I. W., & Juniartina, P. P. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Konteks Budaya Lokal Untuk Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia, 3(1), 49–60.

Hidayat, Rahmat., & Abdillah. (2019). “Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”. Medan: LPPI

Hikmah, S. N., Maskar, S., & Indonesia, U. T. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Microsoft Powerpoint Pada Siswa Smp Kelas VIII Dalam Pembelajaran Koordinar Kartesius. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik. 1(1), 15–19.

kusria, J., & Deswita, H. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Aplikasi Geogebra pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama.Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 3(1), 203-211.https://doi.org/10.30606/absis.v3i1.497

Marinda, L (2021) Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13, 116-152.

Maryanti, S., & Kurniawan, D. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Untuk Pembelajaran Biologi Dengan Aplikasi PICPAC. Jurnal BIOEDUIN: Program Studi Pendidikan Biologi, 8(1), 26–33. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v8i1.2922

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa.MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah,3(1), 171.Diakses dari https://lmsspada.kemdikbud.go.id/pluginfile.php/423559/mod_resource/content/2/Bahan%20bacaan.pdf

Pancasakti Science Education Journal Basicedu, 4(4), 1308–1314. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.551

Purnamasari, S. (2020). Pengembangan Praktikum IPA Terpadu Tipe Webbed untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Pancasakti Science Education Journal, 5(2), 8–15.

Rejeki, L. S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19 Menggunakan Media Digital pada Mata Pelajaran Matematika. Bina Manfaat Ilmu: Jurnal Pendidikan, 4(1), 1–12.

Rofian, R. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Demostrasi Pada Pendidikan Seni Rupa Di Sekolah Dasar. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 6(2).

Sari, I. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Online Powtoon Pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMP (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Sugiyono (2018) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyaningsih, M., Mang elep, N. O., & Kaunang, D. F. (2022). Efektivitas Penggunaan E-Learning Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Problem Posing. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 105-114.

Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021).

Downloads

Published

2023-07-11