PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MAGIC BOX BERBASIS SAVI (SOMATIC, AUDITORIAL, VISUAL DAN INTELEKTUAL)

Authors

  • Indah Suci Siti Rukmana PGSD FKIP Universitas Sultan Agung Tirtayasa
  • Ana Nurhasanah PGSD FKIP Universitas Sultan Agung Tirtayasa
  • Rina Yuliana PGSD FKIP Universitas Sultan Agung Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8633

Keywords:

Development of Learning Media, Magic Box, SAVI

Abstract

This research stems from the problem of the need for more learning media teachers provide because, in general, a teacher still uses a conventional learning system and does not thoroughly understand the material that students can understand. This study aimed to determine the development and feasibility of SAVI-based magic box media for SD Kertasana Serang, Banten fourth-grade students. This research uses the research and development method (Research and Development). This research and development step uses six steps: problem analysis, data collection, product design, design validation, design revision, and product trials. The results of this study are the feasibility of Magic Box learning media in SAVI learning as a means of visual learning styles of students in class IV SD Negeri Kertasana obtained through validation of material experts, linguists, and media experts. The feasibility level obtained from two material experts is 92.5%, from two language experts is 78.3%, and from two media experts is 89.5%. The three experts obtained an average value of 86.76% which was included in the "Very Feasible" category. Based on the explanation, it can be concluded that the SAVI-based Magic Box learning media is suitable for students IV SD Negeri Kertasana Serang, Banten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Arsyad. 2015. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Dave Meier. 2002. The Accelerated Learning Handbook. Bandung: Kaifa.

Dave Meier. 2005. The Accelerated Learning Handbook. Bandung: Kaifa.

Hamdani. 2011. Dasar-Dasar Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.

Hernawan, H. A. 2010. Belajar dan Pembelajaran SD. Bandung: UPI Press.

Hosnan. 2016. Pendekatan Saintifik dan Konstektual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Indriana, D. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: Diva Press.

Ismiyasari, F. N. 2017. Penggunaan Alat Peraga Edukatif ‘Magic Box’ Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 16 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Jamaludin, U., dan Reza, R. 2017. Pembelajaran Pendidikan IPS Teori, Konsep, dan Aplikasi Bagi Guru dan Mahasiswa. Bekasi: CV Nurani.

Kustandi, C. 2013. Media Pembelajaran: Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ngalimun. 2002. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Nugraha, M. P., dan Neni, M. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Melalui Penggunaan Media Magic Box Kelas IV SDN Ujung XIII Surabaya. JPGSD. 6(9): 1516-1525.

Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Riduwan. 2013. Skala Pengukuran Vaiabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Riduwan., dan Akdon. 2010. Rumus dan Data Dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta.

Sadiman, A. S., R. Rahardjo., Anung, H., dan Harjito. 2009. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.

Sandy, D. P. A., dan Yoyok, Y. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Magic Box Plinko Pada Mata Pelajaran IPA Materi Ekosistem Untuk Siswa Kelas V SDN Lakarsantri III Surabaya. JPGSD. 6(11): 2084-2093.

Sudaryono. 2011. Pengelolaan dan Pengembangan Entrepreneurship. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.

Sudjana, N., dan Ahmad, R. 2010. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. 2013. Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. 2016. Model Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sundayana, R. 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Suryadi, A. 2015. Membuat Media Untuk Pemula. Surabaya: CV. Garuda Mas Sejahtera.

Suryani, N., Achmad, S., dan Aditin, P. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syafrudin, N., dan Adrianto. 2016. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya Dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Tsanidya, D. N. 2019. Pengembangan Media Magic Box Materi Perubahan Wujud Benda dan Sifatnya Kelas V SDN 3 Kunduran Blora. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Yaumi. 2014. Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Prenada Media Group.

Downloads

Published

2023-06-19

Most read articles by the same author(s)